تاریخ انتشار: 
1395/02/26

۳۲ شهروند، ۲۳۸ سال زندان

ده نهاد حقوق بشری طی نامه‌ای مشترک از مقامات اتحادیه اروپا خواستند تا در مورد شکنجه و آزار32 شهروند بهائی، در زمان بازجویی از آنها در استان گلستان، تحقیق مستقلی انجام دهد و از جمهوری اسلامی ایران بخواهد حکم‌های زندان صادر شده علیه این افراد را لغو کند.   

در این نامه که به امضای «عدالت برای ایران» نیز رسیده تأکید شده که دستگیری این 32 شهروند بزرگ‌ترین دستگیری دسته‌جمعی بهائیان در ده سال گذشته بوده است. این پرونده از حیث شدت شکنجه‌‌ای که در بازجویی‌ها اعمال شده نیز کم‌نظیر است.

32 شهروند بهائی ساکن شهرهای مختلف استان گلستان از مهرماه ۱۳۹۱  طی یک پروژه‌ی یک ساله به بهانه‌ی معاشرت با مسلمانان و تبلیغ آیین بهائی بازداشت شده و زیر شکنجه‌های شدید جسمی و روانی برای پذیرفتن اتهامات خود قرار گرفته‌اند. زندگی این بهائیان در میان هم‌وطنان مسلمان‌ و معاشرت با آنها به عنوان تبلیغ علیه نظام و برگزاری جلسات مذهبی خصوصی به عنوان شرکت در تشکیلات غیرقانونی و ارتباط با دول متخاصم قلمداد شده و در مجموع منجر به حکم ۲۳۸ سال ‌زندان برای آنها شده‌‌ است. هشت تن از آنها که به زندان‌های 5 تا 10 سال محکوم شده‌اند، در حال گذراندن دوره‌ی محکومیت خود در زندان رجایی‌شهر هستند و ۲۴ تن دیگر که به زندان‌های ۶ تا ۱۱ سال محکوم شده‌اند در انتظار برگزاری دادگاه تجدیدنظراند. در صورتی که محکومیت این 24 نفر در دادگاه تجدیدنظر تأیید و اجرا شود، چندین زوج بهایی با هم به زندان خواهند رفت و فرزندان آن‌ها بی‌سرپرست می‌شوند.

«عدالت برای ایران» گزارش کامل بازداشت، شکنجه و محاکمه‌ی این بهائیان را منتشر کرده است. این گزارش و نیز معرفی برخی از ناقضانِ حقوق بشر را در سایت عدالت برای ایران بخوانید.