آئین بهائی – جامعه، سیاست

12 آیین بهائی جامعهوسیاست موژان مؤمن با اشاره به اینکه «در متون معتبرِ آیین بهائی دستورات صریحی وجود دارد پرسد «اگر شعائر ‌ کند» می ‌ گیری تدریجی شعائر را منع می ‌ که ایجاد طبقۀ روحانی و شکل بهائی چیست؟» او در پاسخ ‌ جزء ذاتی دین باشد، در این صورت جایگزین شعائر در جامعۀ گوید «در آیین بهائی مرز میان امر مقدس و امر عرفی عمداً مبهم مانده، وکلِ زمان و مکان ‌ می ای از آنچه در دیگر جوامع دینی زمان و ‌ بالقوه مقدس شده است.» افزون بر این، «بخش عمده خود بلکه به ‌ خودی ‌ رود، در آیین بهائی عرفی شده است... شعائر نه به ‌ مکانِ مقدس به شمار می علت ایجاد وحدت و تقویت حسِ یگانگی جزء ذاتی دین است. در آیین بهائی عوامل دیگری ای ‌ کنند. این عوامل عبارتند از عوامل آموزه ‌ وجود داردکه وحدت و حس یگانگی را ایجاد می شناختی نظیر دیدگاه مشترک (یگانگی بشریت و وحدت ‌ مثل آموزۀ عهد و میثاق، عوامل روان جهان) و سرانجام دوستی و همکاری برای تحقق آن دیدگاه.» جِی. دی. گاترِل و نوگا کالینز- های بهائی در حیفا، تبلیغ این مکان ‌ تاریخی باغ ‌ کِرِینِر «با کاربرد چارچوبی لوفِوری، توسعۀ های ‌ از سوی هیأت مدیرۀ گردشگری حیفا به عنوان مقصد اصلیگردشگری این شهر، وکنش های بهائی ‌ دهند که «باغ ‌ کنند و نشان می ‌ فضایی متمایز گردشگران و زائران را بررسی» می های ‌ زمان دو گروه مختلف از فرایندها وکنش ‌ اند که ویژگی آنها وجود هم ‌ فضاهایی چند بُعدی شود. این ‌ اجتماعی- فضایی است: گروهی به گردشگران و گروه دیگر به زائران مربوط می کنند.» ‌ ها، این مکان مقدس را به دارایی اجتماعی مشترک سکولاری تبدیل می ‌ کنش سیال» و با استناد به ‌ زیگمنت باومن در باب «مدرنیتۀ ‌ آیزَک گَنیه با استفاده از نظریۀ المللی و چندفرهنگیِ آئین ‌ گوید «ماهیت بین ‌ ٔ جامعۀ بهائی ژاپن می ‌ پژوهش میدانی خود درباره بهائیان ژاپن را به طور مستقیم یا غیر مستقیم ‌ آورد که تقریباً همۀ ‌ ای را به وجود می ‌ بهائی شبکه تردید ‌ دهد... هر چند بی ‌ ای فراسوی ژاپن پیوند می ‌ بینی معنوی و شبکۀ انسانیگسترده ‌ به جهان ساختن و یاری رساندن به بهائیان در ژاپن ‌ های بهائی همیشه موفق نیستند، اما با مرتبط ‌ شبکه ها حس مشترک ‌ سازند. این شبکه ‌ گرایی خود را عملی می ‌ المللی ‌ و سراسر جهان، گفتمان بین رود.» به نظر دیوید ‌ ها فراتر می ‌ دهند که از مرزها و فرهنگ ‌ تلاش و حمایتی را به بهائیان می های مهمی برای ‌ ای. پالمِر، «تحکیم شمار زیادی از نوبهائیان در قالب اجتماعات پایا چالش ۱۹۹۰ ‌ او «از اواخر دهۀ ‌ نهادهای بهائی، از جمله در جوامع چینی، ایجاد کرده است.» بهگفتۀ سازی بهائی پدید آمده ‌ الگوی جدیدی از گفتمان و عمل برای پرورش الگوی پایداری از اجتماع های عبادی» بوده، فرهنگیکه ‌ است. یکی از «جنبه»های این رهیافت، نقد فرهنگ دینی «گروه داری فردی را از خدمات اجتماعی جدا ‌ مؤمنان را از غیر مؤمنان، رهبران را از افراد عادی و دین

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2