عبدالبهاء در انجمن عالم
13 عبدالبهاء درانجمنعالم عمومی و متعلق به عموم بشر و مطلق انسان است، پیوند دارد.» در ادامه، مینا یزدانی مروری طور مستقیم با ملت ایران ؛ اثریکه عبدالبهاء در آن به ی مدنیّه رساله دارد بر مفاهیم مندرج در روشن و پرامید است. اهل ی مدنیّه رساله کند. «دیدگاه ی توسعه و تجدد صحبت می درباره خواند و در پذیرش این دگرگونگی عاملیّت را از آنِ خود ایران را به طراوت و تازگی روحانی می ی ی دخترانه ی موردی، مدرسه یابد.» در نهایت، سیامک ذبیحی مقدم در یک مطالعه ایشان می های عبدالبهاء در مسیر ترویج ها و رهنمود عنوان یکی از نتایج عملیِ تشویق «تربیت بنات» را به کند. وپرورش عمومی و ارتقای جایگاه زنان در ایران بررسی می آموزش به ابعاد مختلف حضور عبدالبهاء در امپراتوری عثمانی و جهان عبدالبهاء در شرق بخش پردازد. موژان خواهان این جوامع، می های اندیشمندان و ترقی ویژه تعاملات او با حلقه عرب، به گران نامدار قرن نوزدهم در جهان اسلام و میزان تأثیرگذاری این مومن ارتباطعبدالبهاء با اصلاح ی ی اصلی عبدالبهاء نه خودِ اقدامات اصلاحی بلکه نحوه کند. «دغدغه ارتباطات را بررسی می )Necati Alkan( تغییر نظم اجتماعی است تا اصلاحات بتوانند مؤثر باشند.» نجاتی آلقان های اصلاحی در امپراتوری عثمانی های مطرحجنبش ی عبدالبهاء با چهره طور خاصبر رابطه به کند: «برخلاف فعالان سیاسی و مصلحان در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم تمرکز می آوردند، گاه از تأثیر بابیان/بهائیان بر افکار و اقدامات خود سخنی به میان نمی ایرانی که هیچ کردند و حتی به نیکی از آنها و افکارشان ی آنها صحبت می طلبان عثمانی آشکارا درباره اصلاح ی اقامت عبدالبهاء در مصر، شرحی از سه دوره )Julio Savi( کردند.» یولیو ساوی یاد می ی دهد: «فضای نسبتاً آزاد و روشنگرانه های او و اهمیتحضور او در اینکشور ارائه می فعالیت گرانه میان وگوهای صمیمانه وکاوش قاهره و اسکندریه در آن زمان مسیر را برای بحث وگفت ی جهان سُنی از جمله روحانیون، نمایندگان مجلس، مقامات های برجسته عبدالبهاء و چهره ها و نشریات زادگان فراهمکرد. افزون بر این، سردبیران و خبرنگاران روزنامه اداری و اشراف ای بودکه از ایران های مغرضانه زبانکه اطلاعاتشان در مورد آیین بهائی متأثر از گزارش عرب رسید، فرصت یافتند که خودْ درستی آن اظهارات را بسنجند.» و استانبول به دستشان می هایی از سفرهای عبدالبهاء در اروپا و آمریکای جنبه عبدالبهاء در غرب های بخش مقاله کنند. ایرج قانونی با مرور محتوای دو سخنرانی عبدالبهاء در پاریس شمالی را بررسی می کند: «او برخلاف ی آن عصر مقایسه می ی حضور او در اروپا را با دیگر ایرانیان برجسته نحوه عبارت ها در سر داشت. به ی سعادت عموم انسان وطنان خود پیام و معنا داشت. اندیشه هم ها را به تکاپو وادارد. دیگر، عبدالبهاء به پاریس آمده بودکه شور انگیزد و هستی و جان و دل هاییکه داشته است، ی توانایی رغم خواستخود و با همه ای پیش از او، به کاریکه هیچ ایرانی
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2