عبدالبهاء در انجمن عالم

242 عبدالبهاء درانجمنعالم ی مطلوب بهاءاللّه تبدیل شود تا شاید از طریق آن بشر بتواند شاهد تحولی ‌ الگویی برای جامعه تواند در روابط اجتماعی و فردی ایجاد کند. ‌ های بهاءاللّه می ‌ باشد کهکاربست آموزه ای ‌ عنوان مثالی از چنین جامعه ‌ های خود بهائیان ایران را به ‌ عبدالبهاء در بسیاری از سخنرانی کردند که در آنجداسازیو تبعیضدینی واقعیتی ‌ کند. بهائیان ایران در محیطی زندگی می ‌ ذکر می های دینی در انزوا از همسایگان ‌ اجتماعی بود. زرتشتیان، یهودیان، مسیحیان و دیگر اقلیت های اقلیتکه ‌ کردند و از یکدیگر نیز جدا بودند. در مورد این گروه ‌ مسلمان خود زندگی می تنها ارتباط آنها با مسلمانان را ‌ شد که نه ‌ رفتند، قوانین شدیدی اعمال می ‌ «نجس» به شمار می کرد. در این محیط، ‌ ی لباسپوشیدنشان را نیز مشخصمی ‌ آنها و نحوه ‌ کرد بلکه شغل ‌ محدود می شد بلکه ‌ تنها تابو محسوب می ‌ های دینی مختلف در یک اتاق نه ‌ آوردن افرادی با پیشینه ‌ گردهم هدایت بهاءاللّه ‌ ی بهائی ایران (ابتدا بر اساس ‌ رغم این شرایط، جامعه ‌ خارج از تصور بود. به های ‌ و سپس عبدالبهاء) توانست بهگروهی منسجم تبدیل شودکه متشکل از افرادی از پیشینه های بهاءاللّه ‌ بخش آموزه ‌ ی اشتراکشان باور به نیروی تحول ‌ دینی مختلف بود. این افراد که نقطه ی اطراف و نیاکانشان بودکنار بگذارند و ‌ بود، توانستند تعصبات خود را که برگرفته از جامعه وطنانشان با یکدیگر همکاریکنند. بهائیان ایران، چه مرد و چه ‌ برای بهبود شرایط زندگی هم گیری و ‌‌ طور جمعی تصمیم ‌ به ‌ و جنسیت ‌ سرعت یاد گرفتند که بدون توجه به پیشینه ‌ زن، به تصمیمات خود را اجرا کنند. ی بهائی انجامید بلکه همچنین سبب شد ‌ ی جامعه ‌ سابقه ‌ تنها به رشد بی ‌ چنین تغییری نه شماری در سراسر کشور به اجرا در آید. برای ‌ ی بی ‌ های اجتماعی و اقدامات خیریه ‌ که برنامه مدرسه تأسیس 25 مثال، در دوران مسئولیت عبدالبهاء، بهائیان ایران موفق شدند بیش از ی ‌ کنند، از جمله برخی از نخستین مدارس اینکشور برای دختران. بهائیان ایران از ابتدای دهه نخست قرن بیستم در بسیاری از شهرها مراکز درمانی تأسیسکردند، از جمله «بیمارستان اش تأکید کرده بودکه ‌ نامه ‌ های عبدالبهاء در اساس ‌ صحت» در تهرانکه بر اساس دستورالعمل ایکه در آن زمان و مکان، ‌ «به نوع بشر فارغ از نژاد، دین و ملیت» خدمت خواهد کرد؛گزاره 36 شد. ‌ انقلابی محسوب می زمان با این رویدادها در شرق، بهائیان آمریکا به رهبری عبدالبهاء برای ایجاد برابری ‌ هم کردند. ‌ ی خود تلاش می ‌ نژادی در جامعه بهائیـان ) «ابتکارهـاى بهداشـتى بهائیـان در ایـران: یـک بررسـى مقدّماتـى»، 2011( . فاضـل، س. و فـؤادی، م 36 .۲۱۱ . نشـر ب ـاران، ص شـناختی ‌ هـای تاریخی-جامعه ‌ ای ـران: پژوهش

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2