عبدالبهاء در انجمن عالم

250 عبدالبهاء درانجمنعالم ی دنیا یا بسیج انبوهی از مردم در حمایت از اموری مثل ‌ زده ‌ مالی و تدارکاتی از نواحی مصیبت سرعت در حال ‌ تردید هر دو جنبه به ‌ کنند. بی ‌ محیطی، بسیار کمتر اشاره می ‌ های زیست ‌ آرمان یا هیچ نیرویکنترل اجتماعی دیگریکاری بر آید. ‌ آنکه از دولت ‌ گسترش است، بی هایی مثل ‌ شدن» به چیزی فراتر از واقعیت ‌ رسد که اصطلاح «جهانی ‌ با وجود این، به نظر می های بشری، و سهولت ‌ المللی تجارت و دادوستد، آگاهی فزاینده از دیگر فرهنگ ‌ ماهیت بین المللی» ‌ ها را «بین ‌ ی این پدیده ‌ کند. شاید بتوان همه ‌ ی نقاط جهان اشاره می ‌ سفر و ارتباط با همه ی «جهانی» حاکی از آن استکه ‌ المللی» باکلمه ‌ ی «بین ‌ فرهنگی» خواند. جایگزینی واژه ‌ یا «بین ای هستیمکه مارشال ‌ ها به مرحله ‌ ی روابط میان مردم و دولت ‌ دانیم در حال عبور از مرحله ‌ می با عناوینی همچون )Roland Robertson( و رولاند رابرتسون )Marshall McLuhan( لوهان ‌ مک کنند. ‌ از آن یاد می 5 محلی واحد» ‌ مثابه ‌ و «جهان به 4 واحدبودگی» ‌ِ «درآن 3 ی جهانی»، ‌ «دهکده رغم ‌ شدن یکی از مضامین اصلی بوده است. به ‌ ی آیین بهائی، جهانی ‌ ساله 160 در تاریخ اند، از آیین بهائی ‌ شدن پرداخته ‌ ی دین و جهانی ‌ این پیوند دیرین، اکثر پژوهشگرانیکه به رابطه روشنی گفت که تعالیمش را به ‌ ) در آثار خود به 1892-1817( بهاءاللّه 6 اند. ‌ سخن نگفته کند اما وقتی عبدالبهاء ‌ ی اقشار جامعه) ابلاغ می ‌ ی ادیان و همه ‌ ی ملل، همه ‌ کل دنیا (همه ی بهائی را بر عهده گرفت، اکثریت چشمگیری از بهائیانْ ‌ رهبری جامعه 1892 در سال تبار بودند. تا آن زمان، تعدادی از یهودیانکاشان و همدان، برخی از زرتشتیان ‌ ایرانی و شیعه ای از مسلمانان سنی در قلمرو امپراتوری عثمانی و تعداد بسیار اندکی از ‌ یزد، شمار پراکنده نفر (یعنی 2000 مسیحیان سوری بهائی شده بودند. به احتمال زیاد، تعداد کل این افراد از ‌ تلاش برای گسترش آیین بهائی در 7 کرد. ‌ درصد از تعداد کل بهائیان دنیا) تجاوز نمی 1-2 3 McLuhan, M. and Fiore, Q. (1967) The Medium in the Massage . London: Allen Lane, p. 63. 4 McLuhan, M. (1960) Explorations in Communication (ed.) Carpenter, E.S. Boston: Beacon Press. 5 Robertson, R. (1992) Globalization: Social Theory and Global Culture . London: Sage. برای مثال، نگاه کنید به: 6 Beyer, P. (1994) Religion and Globalization. London: Sage. Dawson, L. (1998) ’The Cultural Significance of New Religious Movements and Globalization: A theor- etical prolegomenon’, Journal for the Scientific Study of Religion , 37, pp. 580-595. شدن پرداخته است. نگاه کنید به: ‌ فقط واربورگ به ارتباط آیین بهائی و جهانی Warburg, M. (1999) 'Baha'i: A Religious Approach to Globalization', Social Compass , 46(1), pp. 47-56. یـک از شـهرهای ایـران بیـش از صـد نفـر از اعضـای ‌ تردیـد، ایـن ارقـام همگـی تخمینـی اسـت. امـا در هیچ ‌ بی 7 هـای دین ـی ب ـه آیی ـن بهائ ـی نگروی ـده بودن ـد. اکث ـر بهائی ـان مقی ـم شـهرهای خـارج از ای ـران را هـم مهاجـران ‌ اقلیت یـک از انـدک شـهرهای مصـر، سـوریه، آناتولـی، عـراق، و ‌ دادنـد و شـمار بهائیـان بومـی در هیچ ‌ ایرانـی تشـکیل می . کـرد ‌ هن ـد از بیسـت نفـر تجـاوز نمی

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2