عبدالبهاء در انجمن عالم

262 عبدالبهاء درانجمنعالم ای و اجتماعی» ‌ های تمدنی، جامعه ‌ شدن، «وخامت تصادم روایت ‌ های اصلی جهانی ‌ از ویژگی ی بهائی را ‌ شدنِ جامعه ‌ توان گفتکه عبدالبهاء جهانی ‌ است. می 27 شدن جهان» ‌ بر اثر «فشرده ی بهائی را در راهیابی ‌ ها بینجامد، تا جامعه ‌ ریزیکردکه به تصادم روایت ‌ عامدانه طوری برنامه های فرهنگی و تمدنی، ‌ شدن هدایت کند و نشان دهد که با وجود تصادم روایت ‌ به جهانی وحدت ممکن است. ایو اجتماعی» ‌ هایتمدنی،جامعه ‌ مشکل اصلیعبدالبهاء این بودکه باید این«تصادم روایت حل ‌ ها رفع شود. راه ‌ ها و جناح ‌ ی بهائی به فرقه ‌ کردکه خطر انشعاب جامعه ‌ را طوری هدایت می ی ‌ ی مفهوم «عهد و میثاق» بود. عهد و میثاق چارچوب نظری اصلی پروژه ‌ عبدالبهاء ارائه ای بودکه ‌ ی بهائی بود. به نظر او، عهد و میثاق عنصرِ اصلی ‌ سازی جامعه ‌ عبدالبهاء برای جهانی ای و اجتماعی» ‌ های تمدنی، جامعه ‌ داد تا در معرض «تصادم روایت ‌ ی بهائی اجازه می ‌ به جامعه توان چنین ‌ قرار گیرد و در عین حال وحدت خود را حفظ کند. مفهوم عهد و میثاق را می ی بهائی ممکن و حتی ‌ ها، و تفاسیر متفاوت در جامعه ‌ ها، دیدگاه ‌ ی روایت ‌ تعریفکرد: ارائه مطلوب است، مشروط بر اینکه هر فرد بهائی به «مرکز عهد و میثاق» (یعنی عبدالبها، و بعد ندرت، ‌ العدل اعظم) وفادار بماند و مرجعیتش را بپذیرد. عبدالبهاء به ‌ افندی و بیت ‌ از آن شوقی گرفت، هرچند در ‌ و معمولاً تنها در امور اداری و سازمانی از مرجعیت و اقتدار خود بهره می کرد (برای مثال، ‌ بعضی از موارد در مسائل اعتقادی و الهیاتی هم از این اقتدار استفاده می پنداشتند اما او این عقیده را قاطعانه ‌ برخی از بهائیان غربی عبدالبهاء را با مسیح یکسان می شد تا در طرز فکر و عمل ‌ کرد). به این ترتیب، حداکثر آزادی ممکن به بهائیان داده می ‌ رد می های متفاوتی ارائه دهند) و در عین حال ‌ خود تمایزهای فرهنگی و فردی را حفظکنند (روایت های متفاوت جلوگیری ‌ های گوناگون بر اثر تصادم روایت ‌ ی بهائی به فرقه ‌ از انشعاب جامعه مدرنیستی به کثرت و ‌ شد. این امر تعادل میانگرایش مدرنیستی به وحدت وگرایش پست ‌ می کرد. ‌ تنوع را ممکن می شدت بر ‌ به همین دلیل بود که عبدالبهاء در آثار خود خطاب به بهائیان شرق و غرب به کرد. او عهد و میثاق را «حِصن حصین» و «شریان در جسم امکان» ‌ عهد و میثاق تأکید می تواند «قلوب را به اهتزاز آورَد» و به لطف آن، «شمس حقیقت بتابد» و «ابر ‌ نامید که می ‌ می گوید: ‌ رحمت ببارد». او با تأکید بر نقش عهد و میثاق در حفظ وحدت چنین می وحدت عالم بهائی را جز ميثاق الهی محافظه ننمايد و ‌ ئی ‌ «اليوم هيچ قوّه 27 Globalization: Social Theory and Global Culture.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2