عبدالبهاء در انجمن عالم
263 عبدالبهاء درانجمنعالم الّا اختلاف مانند طوفان اعظم عالم بهائی را احاطه نمايد. بديهی استکه محور وحدت عالم انسانی قوّهٔ ميثاق است و بس. اگر ميثاق واقع نشده بود... امرا بکلّی پريشان شده بود و نفوسی که اسير نفس و هوی بودند نمود و زدند. هر کس هوسی می بکلّی تيشه بر ريشهٔ اين شجرهٔ مبارکه می 28 کرد.» هر نفسی سودائی می سخن آخر شدن تازه شروع شده بود. افزایش سفرها در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، جهانی انداختکه «دنیا محلی واحد» است. اما و بهبود ارتباطات تازه داشت مردم را به این فکر می دید و در آثارش از آن شمرد. او این واقعیت را می یافته می عبدالبهاء این امر را واقعیتی تحقق ی بهائی کردکه نوع بشر به سویش روان بود. وی در مقام رهبر جامعه ای یاد می عنوان آینده به ی مورد شده ی متحدی تبدیلکند که الگوی دنیای جهانی کوشید تا این جامعه را به جامعه می ی یککشور بلکه دنیایی متحد مبتنی سلطه رفت – نه دنیایی همسان یا زیر نظر او به شمار می سازی نبود (چیزی که در خاورمیانه بر کثرت فردی و اجتماعی. بنابراین، او خواهان غربی هواداران پرشوری داشت). مند ی بهائی عبارت بود از هدایت نظام توانگفتکه راهبرد عبدالبهاء در رهبری جامعه می های شدن در نوشته شدن: ابتدا با تأکید بر واقعیتو هنجار جهانی سویجهانی ی بهائی به جامعه ی بهائی و با بخشیدن جغرافیایی، قومی، نژادی، و فرهنگی به جامعه خود و سپس با تنوع کردن تعاملات اجتماعی فزاینده میان جوامع بهائی، و در نتیجه، شناساندن واقعیت هماهنگ ی بهائی. به این ترتیب، او شدن در جامعه ی دنیا و آفرینش فرهنگ جهانی شده ماهیت جهانی یکه مثال بارز ا اند؛ جامعه ای جهانی این فکر را در ذهن بهائیان جا انداختکه عضو جامعه گفت: «عالَم یک وطن شدن بود که بهاءاللّه از آن سخن می واقعیت همان مفهومی از جهانی 29 الارض اهل آن». محسوب است و مَن علی .۲۹ . چاپ مصر، ص ۳ ، جلد مکاتیب عبدالبهاء . عبدالبهاء 28 .۱۰۱ ، ص ای از الواح جمال اقدس ابهی که بعد از کتاب اقدس نازل شده مجموعه 29
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2