عبدالبهاء در انجمن عالم

272 عبدالبهاء درانجمنعالم جوانی را که بيست سال مادر در نهايت زحمت و مشقّت تربيت نموده، آيا راضی خواهد شد که در ميدان حرب پاره پاره گردد؟ هيچ مادری راضی عنوان محبّت وطن و وحدت سياسی، وحدت ‌ شود ولو هر اوهامی به ‌ نمی جنس، وحدت نژاد و وحدت مملکت اظهار دارند و بگويند که اين جوانان بايد بروند و برای اين اوهاماتکشته شوند. لهذا وقتیکه اعلان مساوات بين زن و مرد شد يقين استکه حرب از ميان بشر برداشته خواهد شد و 14 هيچ اطفال انسانی را فدای اوهام نخواهند کرد.» المللی ‌ به عبارت دیگر از دیدگاه عبدالبهاء برابری حقوق زن و مرد شرط صلح و ثبات بین های اجتماعی و سیاسی تحقق صلح ‌ است و بدون تساوی زن و مرد و حضور زنان در عرصه و وحدت جهانی، و رشد اقتصادی و اجتماعی ممکن نیست. از همین روست که تصریح 15 کند: «ممکن نیست سعادت عالم انسانیکاملگردد مگر به مساواتکاملهٔ زنان و مردان.» ‌ می ی اخلاقی برای زن و مرد ‌ نفی معیارهای دوگانه ء مدافع حقوق زنان ‌ خصوص در ارتباط زناشویی عبدالبها ‌ ی جایگاه زن در خانواده و به ‌ درباره داند و دوگانگی معیارهای عفت ‌ است و معیارهای اخلاقی را به زن و مرد، هر دو، راجع می ی بهائی دیگریکه ‌ ای به یکی از بهائیان، درباره ‌ کند: در نامه ‌ صراحت ردّ می ‌ برای دو جنس را به گویا پیش از آن نیز از همسر خود برای ازدواج با کسی دیگر جدا شده بوده و باز قصد تکرار خواهد فرد مذکور را: ‌ نویسد که از خدا می ‌ کار را داشته، می ‌ این «خوی ربانیّان بخشد و از تبدّل زوجات فراغت یابد، زیرا این قضیّه منافی رضای الهی است و مخالف عدل و انصاف عالم انسانی زیرا نساء نیز در اند. اگر زنی هر روز ضجیعی ‌ احساسات جسمانی و روحانی مانند رجال عفّتی وی است. چون به حقیقت ‌ [همسری] جوید این حرکت دلیل بر بی 16 نگری، رجال نیز مانند آن. از خدا خواهمکه این عادت را ترک نماید.» .136 ، ص ۲ ، جلد خطابات حضرت عبدالبهاء 14 .150 همان، ص 15 .178 . لانگنهاین، ص 4 ، جلد امر و خلق )۱۹۸۶( . مازندارانی، ف 16

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2