عبدالبهاء در انجمن عالم
273 عبدالبهاء درانجمنعالم ها بازتعریف ارزش ی برابری زن و مرد آن بودکه هدفصرفاً به دست های دیدگاه عبدالبهاء درباره ترین جنبه از مهم های آوردن حقوق مساوی نیست، بلکه ساختارهای اجتماعی باید از اساس تغییر کند و ارزش های رقابت، برتری و… باید جای خود را به ارزش ، سلطه ، ی مردسالار، مثل قدرت جامعه فقط ها را نه زنانه مثل همدلی، خدمت، همکاری، و فداکاری بدهند. این تحول در نظام ارزش سوی تعالی مطرحکرد: عنوان سیر ناگزیر جوامع انسانی به عنوان امری ایدئال بلکه به به ی «در ايّامگذشته عالم اسير سطوت و محكوم قساوت بوده و رجال به قوه شدت و صلابت جسماً و فكراً بر زنان تسلط يافته بودند. اما حال اين ميزان ی اجبار رو به اضمحلال استو ذكاء عقلانی هم خورده و تغيير كرده. قوه به و مهارت فطری و صفات روحانی يعنی محبت و خدمت كه در نسوان رو به علو و سمو [بزرگی] و استيلاست. پس اين ، ظهورش شديدتر است قرن بديع شئونات رجال را بيشتر ممزوج باكمالات و فضائل نسوان نمايد قرنی خواهد بودكه اين دو عنصر در تمدن ، و اگر بخواهيم درست بيانكنيم 17 عالم ميزانشان بيشتر تعادل و توافق خواهد يافت.» کند که بینی می به عبارت دیگر، عبدالبهاء به روندی بسیار بنیادی توجه دارد. او پیش های سنتی ای جایگزین ارزش های تازه تدریج در حال تغییر است و ارزش ی مردسالار به جامعه ایکه زنان حق برابر با مردان داشته باشند، معنا و مصداق شود. به تعبیر او در جامعه آن می فکری تبدیل به دردی، رواداری و یاری، و همراهی و هم کند، و شفقت و هم قدرت تغییر می شود. های برتر می ارزش ی کند. مثلاً درباره های رایج مردانه را بازتعریف می عبدالبهاء در حقیقت برخی از ارزش ی بهائی،… مظلومیتکبری، غالبیّت گوید: «در دوره اصطلاح او «غالبیت» می «پیروزی» یا به 18 است، و محویّت و فنا، عزّت ابدیّه.» کند که «پس نصرت اليوم اعتراض بر احدی و مجادله با نفسی نبوده و از بهاءاللّه نقل می و نخواهد بود بلكه محبوب آن استكه مدائن قلوبكه در تصرف جنود نفس و هوی است 19 به سيف بيان و حكمت تبيان مفتوح شود.» .174 ، حیفا، ص و عصر جدید ) بهاءاللّه 1932( . اسلمنت، ج 17 .۲۴۷ ، ص ۱ ، جلد منتخباتی از مکاتیب حضرت عبدالبهاء 18 .163 ). تهران: مؤسسهٔ ملی مطبوعات امری، ص ۱۹۶۷( الواح نازله به ملوک و روسای ارض 19
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2