عبدالبهاء در انجمن عالم
284 عبدالبهاء درانجمنعالم ارتباط تجارت و صناعت و زراعت و معارف در نهایت محکمی مشهود. 11 الحصول.» لهذا اتّفاقکل و اتّحاد عموم ممکن کند، آشکار است که عبدالبهاء فرایند شدن» استفاده نمی ی «جهانی هرچند او از کلمه بینیکرده بود؛ امریکه در قرن بیستم و تدریجی رفع موانع بر سر راه تعاملات بشری را پیش های سریع علمی و فنی روی داد. عمدتاً در پاسخ به تحولات و نوآوری توجه است. عبدالبهاء از «وزرا ... و برداشت او از اهمیت حکمرانی خوب نیز جالب کند که «در فنون سیاسیّه علم مهارتکلّیّه را بر اتلال حکمت حکومتیّه وکلا»یی ستایش می 12 اند. » برافراشته بارها بر اهمیت درستی و صداقت در مشاغل دولتی تأکید ی مدنیّه رساله عبدالبهاء در نویسد: کند. برای نمونه می می «تشکیل مجالس و تأسیس محافل مشورت اساس متین و بنیان رزین عالم سیاست است ولکن از لوازم این اساس امور چندی است اوّل آنکه باید النّفس باشند. اللّه و بلندهمّت و عفیف اعضای منتخبه متدیّن و مظهر خشیة ثانیاً آنکه مطّلع بر دقایق اوامر الهیّه و واقف بر اصول مستحسنهٔ مقنّنهٔ مرعیّه و عالِم بر قوانین ضبط و ربط مهامّ داخلیّه و روابط و علاقات خارجیّه و 13 ی مدنیّه و قانع به مداخل ملکی خود باشند.» متفنّن در فنون نافعه نگری خواهی و آینده به همین شکل، تأکید او بر اهمیت آموزش و تربیت دلالت بر ترقی دانست وتربیت را عناصر ضروری برای آبادانی جهان و رشد جوامع می او داشت. او تعلیم کرد. تلقی می 14 ی معارف» را «اساس مدنیّت و اصلاحات و ترقّی در اروپ» و «توسیع دایره «تعلیم اطفال و پرورش کودکان اعظم مناقب عالم انسان... زیرا اُسّ اساس فضایل عالم 15 انسانی است.» های نیز در مواضع مختلف این مضامین را مطرحکرده است، از جمله در پیام بهاءاللّه خود به حاکمان جهان در آن دوران. برای مثال، او ضمن بیان ضروریات اساسی برای حکمرانی .۲۹ ). جلد اول. ایلینوی: انتشارات بهائی ویلمت، ص 1979( منتخباتى از مكاتيب حضرت عبدالبهاء 11 ی مدنیّه. رساله 12 همان. 13 همان. 14 .۱۲۶ ، جلد اول، ص منتخباتی از مکاتیب حضرت عبدالبهاء 15
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2