Az Tehran Ta Akka

دوران بغداد 1۴3 یعنی بابی اند و عنقریب زنجیر از شیران برداشته خواهد شد و شط بغداد از اجساد مخالفین و منکرین حق مملو خواهد شد. گردن سلاطین بزرگ دنیا در تحت اطاعت من خواهد آمد. اسرار مخفیه در سن یه 1۲80 ظاهر خواهد شد. از این قبیل بیهوده بسیار گفته و همه را بواسطه شنیدم. 183 اما محقَق بارها از عوام و بعضی از خواصشان را که بدست آورده محرمانه جویا مشد 184 مقنن به قانون جدیدی که عامه و جهال پسند است شده اند و تغییر کل در ی فروعات مذهب داده ولی هنوز استقامت در امر معروف و نهی منکر پیدا نکرده و موافق میل طبیعت هر کس حرف می زند. شنیدم رسال ایه نوشته و خلفای راشدین را مدح کرده و هم شفاهاً به اهل تسنن گفت ه که سبب عداوت دولت عجم به من به جهت این است که آن ها را منع از سب سه خلیفه کرده ام 185 و مرا دشمن می دارند و هم چنین به نصارا و یهود هم از این قبیل مزخرفات گفته و این روزها که در جناح حرکت بود 186 مضبطه 187 تمام کرده به مهر بعضی از علما و اهالی معروف بغداد رسانیده که ای م ا اقامت من در بغداد شرارتی فسادی بروز کرده؟ همه مهر نموده اند که نه. جناب نامق پاشا خواسته بود او را ملاقات نماید قبول نکرد. اسمش را این گذارد که ما اهل حقیم با اهل دنیا سر و کار نداریم. ام ا چنین نیست از بابت خوف و جان است. 188 پانصد 183 صح ت مطالبی که کنسول ایران از طریق خبربران خود شنیده و در این نامه منعکس نموده اید ب با تردید مورد داوری قرار گیرد. 184 میرزا زمان خان در مقایسه با میرزا بزرگ خان کنسول پیشین ایران در بغداد از انصاف و درایت بیشتری بهره داشته و در اینجا بین آنچه در افواه و روایات شنیده و آنچه برایش به تحق یق ثابت شده فرق نهاده است. 185 لعنت به سه خلیف یه مورد قبول اهل سن ت، نزد شیعیان امری عادی بوده. منع بهاءالله از لعن افراد به طور عام است و اختصاص به لعن به گروه خاصی ندارد. او حت ی اعتراض شخصی ب ه شخص دیگر را نیز روا نمی دارد: ابداً نفسی تع رض به نفسی ننماید و بر محاربه قیام نکند... بهاءالله، اقتدارات و چند لوح دیگر ، به خط مش گ ین قلم، بدون محل و تاریخ چاپ 301 . 186 در حین حرکت بود . 187 .سند 188 تمایل والی بغداد به دیدار میرزا حسینعلی بهاءالله و خداحافظی با او نشان او یهحسن روابط یه با بابیان و ش خص بهاءالله است. معلوم نیست چرا کنسول ایران عدم تمایل بهاءالله را به این دیدار

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2