Az Tehran Ta Akka

38 از طهران تا عکا جدید در 1۲۶8 در استانبول ذکر شده است. جمل یه عربی لتفتحن القسطنت نیه (برای گشودن قسطن نی ط ه) و جمل یه بالای آن یا یحیی خذ الکتاب بقوة و ات یناه الحکم صبیاً (ای یحیی این کتاب را با قدرت برگیر و حکم نو رسیده را آشک ار کن) هر دو حاکی از وقوع امری جدید در عثمانی است که عامل اصلی آن یحیی یعنی میرزا یحیی صبح ازل تواند بود . و یومئذٍ یفرح المؤمنون (آنگاه گروه گرو ندگان شادمان گردند) می نیز توانست به معنای فتح استانبول به دست صاحب این ظهور جدید ت لقی ش .دو یکی از اسناد محاکمه ی بابیان در آرشیو عثمانی (که محق ق ترک نجاتی ا لقان در مطالع یه جامع خود بدان پرداخته است) فهرست ی از ده نفر از مؤمنین بدست داد ه که تماماً از ترکان عثمانی هستند. ظاهراً اینان از پیروان جدید میرزا یحیی صبح ازل بوده اند. 14 بدون شک وجود چنین گروهی از طرفداران صبح ازل مقامات عثمانی را بیش از پیش نگران می ساخت زیرا حاکی از آن بود که جمعی ت تبعیدی باب یان در ادرنه دامن یه تبلیغات خود را نه تنها در داخل یه ایران وسعت داده اند بلکه ا تباع عثمانی نیز بدانان پیوسته اند. هم چنین بنظر می رسد ک ه رفتار مبلغین بابی نیز در پیدایش یک چنین ظنی در میان مقامات عثمانی بی تأثیر نبوده است. هم منابع عثمانی و هم گفته ها و نوشته های بابیان و هم نام یه مهمی که بهاءالله به عالی پاشا صدر اعظم عثمانی نگاش ته حاکی از آنست که پیروان صبح ازل و بهاءالله هر دو در مراوده ها و گفتگوهای خود با ایارهپ از ایرانیان و یا عثمانیان به دفعات از کثرت پیروان بابی و امکان قریب الوقوع ظهور جدید سخن گفته و در این باره به گزافه گویی و لاف زنی پرداخته اند و همی ن نیز اسبا ب دردسر و نهایتاً تبعید و گرفتاری بهاءالله و ازل شده است. یهنام بهاءالله هنگام اقامت در ادرنه به پاشا عالی نه تنها به صراحت حاکی ا ز کوشش بابیان ازلی به آغاز دور جدیدی از تبلیغات و معی ن کردن تاریخ خ روج بابیه بود بلکه وعد یه تمحب از سوی نویسندگان ای ن اعلامیه به ها کس ای پاره ان بود که هویت ایشان بر ما مجهول است. علیرغم نفرات معدود ، ظاهراً چنانکه بهاءالله گف ته است نگارش مکاتیب فتنه انگیز و انداختن آن ها به صورت شبنامه به خانه های 14 Alkan DH 80.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2