Az Tehran Ta Akka

پیشگفتار ۵1 ای ام بهاءالله همین گونه سرسپردگی و وفاداری و بذل مالی را در حق رهبران نهض ت ابراز می کردند. از جمله معدودی دیگر از این توانگران بخشنده که در واقع نوعی پشتوان یه مالی و اقتصادی برای جامع یه کوچک و آ سیب پذیر بابی ابه- ئی بودند یکی نیز خاندان برادران فرهادی در قزوین بود که پشتیبان موث ری برای ط یه اهر قرةالعین و اتباعش بشمار می آمدند. میرزا ابوالقاسم هم را باید از این دسته و اعتقاد و دلبستگی اش را در همین حوزه شناخت. 32 عاقبت کار میرزا ابوالقاسم، دامادش میرزا حسین کاشانی و بابیان مب ل غ چون حاجی میرزا حیدرعلی اصفه انی در مدارک مجموع یه کتاب حاضر به تفصیل بیان و شده بیش از این نیازی به پرداختن بدان نیست. تنها این نکته را باید متذک ر شد که در یکی از نامه ییها که بهاءالله به گوبینو نگاشته سند( یه شمار ۵۲) وی صراحتاً از این که میرزا ابوالقاسم بخاطر دیدارش از او گرفتار کارگزار شده اظهار شکایت ردهک و با او ابراز هم دردی می کند. یک علت اصلی شاید آن بود که بازگشت میرزا ابوالقاسم به منصوره فتح بابی برای شکستن دیوارهای انزوا و درون نگر یه ی جامع بابی در تبعید می بود. گرفتاری میرزا ابو القاسم و چند تن دیگر از بابیان در مصر ما ا این خیال را تضعیف کرد . به تعبیر دیگر بازوی دراز دگرآزاری ار باب دیوان قاجار در خارج از ایران نیز از بغداد و ادرنه گرفته تا عکا و مصر و عشق آباد در همه جا بهائ یان را گرفتار می ساخت. علی رغم تصور رایج که دولت ایران در مواجهه با قدرت ای ه بزرگ سلطه طلب اروپا تضعیف شد، و در بدست آوردن خواسته های بسیاری ، موجه یا ناموج ه، اجباراً شکست را پذیرفت اما در عین حال از جهت دیگر، یعنی اجحاف و آزار و تاراج اتباع ایرانی مشروعی ت قانونی و دیپلماتیک بیشتری پیدا کرد. ناصرالدین شاه هراسان در مواجهه با بابیان و بهائیان 32 اگر نظریه مشهور ماکس وبر Max Weber را درباره ی اخلاق پروتستان و سائقه داری ی سرمایه در جامعه های اروپایی در نظر آوریم و آن را با اخلاق این تجار معتبر بابی – بهائی پیوند دهیم ایهپار شباهت ها انکار ناپذیر است. هرچند که بر خلاف سرمایه داران پروتستان که وبر د ر احوالشان تحقیق معروف خود را انجام داده است، این سرمایه داران بهائی اگرچه اخلاق نوزاد بهائی را دائر مدار کسب خویش و توسعه ی تجاری خود می شمرد ند ولی بر خلاف تجار پروتس تان صِرف اخلاقیات را محل توجه قرار نداده بلکه پیوند و پشتیبانی از مرکز فرهی آیین جدید را

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2