Az Tehran Ta Akka

پیشگفتار ۶1 پس از انفصال تدریجی بهائی - ازلی، بابیانی که در ایران به میرزا یحیی صب ح ازل وفادار ماندند نیز ارتباط خود را با مرکز رهبری در قبرس از دست ندادند. دربار یه این ارتباطات آگاهی های کمتری داریم ا ما بی تردید نمایندگان صبح ازل هم چنان فعال ماندند. اگرچه هیچ یه جامع گاه ازلیان نظیر بهائیان گسترش نیافت و بر تع داد ایشان به ندرت چند تنی افزوده شد ، ولی وجود مصادر بانفوذی چون حاجی میرزا هادی دولت آبادی که مجتهد صاحب نام و مقتدری در اصفهان و اطراف این شهر بود توانست تا پایان قرن نوزدهم و از آن پس تا آغاز نهضت مشروطه این حلق یه ازلی را حفظ کند. اگر چه میرزا هادی مجبور شد در اصفهان به منبر برود و تبر ی کند و باب را لعن نماید تا محم د تقی نجفی اسلام او را بپذیرد، ولی پیوند سیال بین ا زلیان یکسره نگسست. اما با وجود بحران خطیر انفصال، بقای بهائیان به عنوان یک یه جامع مستقل نشانه پیوند عمیق رهبری آن با پیروانش بود که به نحو شگرفی پایدار . ماند نفوذ کلام بهاءالله در میان بهائیان امری انکار ناپذیر بود که غالباً ایشان را ر د ابراز مراتب وفاداری شان تا حد حبس و تنبی ه و مرگ نیز پیش می برد. سومین نکته ی قابل توج ه در مفاد این مدارک وضعیت اضطراری و فشار و تهدیدی است که همواره بابیان تبعیدی یا برون مرزی با آن دست بگریبان بودند. این امر بر خلاف هم مد یه عیات افترا آمیز و تهمت های هم دستی بهائیان با دولت های بیگانه است که امروزه بویژه از جانب اسلامیون افراطی و دسیسه پردازان وطنی رواج یافته است و بتدریج به صورت یک واقعیت خلل ناپذیر تاریخی جلوه داده شده . رهبری در تبعید بهائی حتی پس از آن که از روی اضطرار – چنانکه آمد ابعی ت – ت دولت ایران را ترک کرد، نتوانست با آرامش و فارغ ا ز دسیسه های ع مال دولتی ایران روزگار را بسر آورد. اگر نیز کوششی برای آشنایی و ایجاد مراوده با نمایندگان دول اروپایی می شد، چنانکه در مورد میرزا حسین کاشانی مقیم مصر بدان اشاره شد، مقصود بهائیان چیزی جز رهایی از دسیسه و آزار مقامات دولتی ایران ن بود. ال بته بعید نیست که پذیرفتن تبعی ت دولت انگلستان، فرانسه، روسیه و عثمانی راه را برای اتباع سابق ایران در توسع یه بازرگانی و یا سهولت سفر نیز فراهم می ساخت ولی هیچ مدرک تاریخی یه که نشان مأموریت سیاسی و خفیه نویسی و خبرکشی و حقوق بگیری زا این دولت ها باشد در دست ن یست. چه بسا که در آغاز قرن بیستم هنگامی که ز مینه رفت و آمد با فرنگ برای ایرانیان بیشتر فراهم آمد، طبعاً تعداد ایرانیان مس لمان شیعه که تبعیت دول خارجی را پذیرفتند به مراتب بیشتر از معدودی بهائیان تبعیدی بود که

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2