Az Tehran Ta Akka

8۶ از طهران تا عکا شود. در این سفارش نامه ها از بهاءالله به ع نوان شخصیتی معتبر و شایان حرمت و رعایت نام برده شده. 14 به تدریج تعداد زیادی از بابیان ایران از جمله برادر ناتنی بهاءالله، میرزا یحیی صبح ازل، که با هویتی ناشناس سفر می کرد به عراق گریختند و به بهاءالله و دیگر بابی ان ملحق شدند. بهاءالله در پایان اقامتخ ود در بغداد ( 18۶3 ) و پیش از تبعید به استانبول در حضور جمعی از نزدیکان خود ادعا نمود که وی همان من یظهرالله موعود کتاب بیان است و این ادعا را به طوری که خواهیم دید در سال 18۶8 در شهر ادرنه علنی و عام ساخت. سوءقصد به جان ناصرالدین شاه نه تنها جامعه ی ب ابی ایران را دستخوش تلاط م کرد بلکه حرب ایه به دست مخالفان این آیین – و سپس مخالفان آیین بهائی – داد تا شاه کشی را بر دیگر اتهامات بابیان و بهائیان بیافزایند. در برخی از اسناد این کتاب بارها چنان به این موضوع اشاره گردیده که گویی سوءقصد به جان سلاطین و پادش ا هان از اساس اعتقاد بابیان بوده است. این سوء قصد که مهاجرت و تبعید بابیان را از ایران به عثمانی در پی داشت، دیانت بابی - بهائی را برای همیشه با کشور ترکیه عثما نی، و پس از جنگ بین الملل اول و تجزیه ی امپراطوری عثمانی، با سرزمین فلسط ین که برای سه دیانت یهودی، مسیحی و اسلام نیز سرزمینی مقدس بود گره زد. وصف شهر بغداد در زمان اقامت بهاءالله و همراهان شرح زیر اقتباس از گزارش دو ناظر خارجی است که بین سال های 18۵0 تا 18۶0 به تناوب در آن شهر اقامت داشته اند و می تواند تصویری از بغداد در دوران اقامت بهاءالله و همراهان او در آن شهر ( 18۶3 - 18۵3 ) به دست دهد. 15 14 احمد وفیق بیک، دیپلمات برجسته عثمانی و نویسنده ی مشهور ترک. 58. , DH Alkan تصویر این دو معرفی نامه به نقل از مأخذ زیر در بخش روز شمار وقایع تاریخی آمده است: The Baha’i World , vol. IV, 1930-1932, Baha’i Publishing Trust committee 1933, 221. 15 این دو یکی کشیش میسیونر مسیحی بنام H. A. Stern است که از سال 18۴۴ تا 18۵0 در بغداد می زیسته و دیگر John Ussher که مشاهدات خود را از بغداد سال 18۶0 شرح می دهد. این دو گزارش را در ترجمه ی فارسی ادغام کرده ایم. نﻜ. Momen BBR 177-179.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2