Az Tehran Ta Akka

90 از طهران تا عکا شیعه موجب شد که حاکم کربلا او را به بغداد بفرستد. به دستور نجیب پاشا وی در بغداد در خانه ی محمود آلوسی مفتی بغداد، که خود در محاکمه ی بسطامی شرکت داشت منزل داده شد. طاهره در آنجا نیز مجلس بحث و گفتگو گسترد و با هم ن ا شجاعت به تبلیغ آیین باب ادامه داد. سرانجام نجیب پاشا پس از کسب تک لیف از مقامات استانبول، طاهره را با همراهانش روانه ی ایران ساخت. 18 بابیان، مقامات عثمانی و کنسولگری ایران با این سوابق، و نیز رسیدن خبر سوءقصد به جان ناصرالدین شاه توسط بابیان، طبعاً مقام ات دولت عثمانی و بخصوص والی بغداد ورود گروه جدیدی از بابیان را به آن شهر بسیار حساس و با اهمیت تلقی نمودند و به هیچوجه میل نداشتند محیط دینی آنجا، که به خاطر ترکیب خاص خود و حضور مذاهب و گروه های گوناگون دینی، مخصوصاً ش یعیان و زوار ایرانی، همواره مل تهب بود دستخوش اغتشاش و آشوب عمومی تاز ایه شود. مدارک موجود حاکی از آنست که جامعه ی کوچک بابی که در بغداد گرد آمده بود از ابتدا دستخوش مشکلات داخلی و اختلاف بین دو برادر بود. 19 رهبری یحیی صبح ازل که در ایران نیز با موفقیتی همراه نبود در میان جامعه ی بابی بغداد هم ناکام ماند. با آن که اکثر بابیان قوام و دوام جامعه را مرهون سیاست و راهبری بهاءالله می دانستند با این حال میرزا یحیی صبح ازل که همواره در خفا و دور از انظار بود رهب را ر جامعه و وصی باب تلقی می کردند. اما برداشت یحیی صبح ازل و بهاءالله بر ای اداره ی جامعه و آینده ی نهضت با هم متفاوت بود. بهاءالله آن طور که آثار بغداد او نشان می دهد بابیان را به صلح جویی، رفتار و اخلاقی والا و انسانی فرا می و خواند، ه در سال ای بعد اندیشه یهای چون صلح عمومی و وحدت عالم انسانی را از 18 برای شرح حال و اقامت طاهره در عراق نﻜ. ابوالقاسم افنان چهار رسال یه تاریخی دربار ه ی طاهره قرةالعین ، عصرجدید ، دارمشتات آلمان 1999 ؛ نبیل زرندی، مطالع الانوار ۵۶- ۲33 ؛ عبدالبهاء تذکرةالوفا ء ، مطبعه ی عباسی ه حیفا 19۲۴ ، 300 - ۲91 [از این پس: عبدالبهاء، تذکرةالوفاء . ] 268-87. Alkan DH 55; Amanat RR 299-312; Nabil DB 19 عبدالبهاء، منتخباتی از مکاتیب حضرت عبدالبهاء :۴ ، مطبوعات امری آلمان ۲000 ،۲3.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2