باب و جامعۀ بابی ایران 202 برد که برخی از آنها قرآنی هستند. مثلاً در سورۀ از حروفات مقطّعه بکار می را شاهدیم حال آنکه بلافاصله در سورۀ بعدی ˝ طا و ها ˝ دو حرف ˝ الامام ˝ روبرو هستیم. اکثر قریب به ˝ با حروف غیرقرآنی الم –طا-ها ˝ المدینه ˝ یعنی اتّفاق این حروفات معانی رازآمیز و عرفانی در بردارند و جالب است که که اشارتی به ˝ ع-لام و میم-ح میم-دال ˝ 10۹ و 10۸ بدانیم در ابتدای سوره کنیم و عنوان این دو سوره به ترتیب علی و محمّد است را ملاحظه می 22۵ و 223 های است که باب هر دو را در مطابقت با سوره ˝ العبد ˝ و ˝ الذّکر ˝ ترتیب این اسامی در وهله اول به نام باب یعنی دارد. بدین قرآن مفروض می و سپس تلویحاً به نام پیامبر و امام اول شیعیان علی مرتبط ˝ علی محمّد ˝ 67 شود و بدیهی است که نباید این ابهام را تصادفی انگاریم. می پس از حروفات مقطّعه، یک یا دو آیه به طور مستقل وجود دارد که (قرآن ˝ ذالک الکتاب ˝ مانندی به سبک قرآن مثل معمولًا با جملۀ مقدّمه شود که ) آغاز می ۲ آیه ۷ (قرآن سوره ˝ کتابٌ اٌنزل الیک ˝ ) یا 2 ،آیه 2 سوره . چند مثال موضوع را روشن 68 ها با حروفات مقطّعه دارد پیوندی توسّط سوره کند: می شود. سورۀ الملک با عنوانی که در بالا از آن گفتگو کردیم آغاز می های یوسف ای است که به سبک دیگر سوره همانطور که گفتیم این تنها سوره شود: نیست و نیز با حروف مقطّعه آغاز نمی )الحمد للّه الّذی نزّل الكتاب علی عبده بالحقّ ليكون للعالمين ۱( 69 سراجا وهّاجاً. (العلماء): ۲ سورۀ آلم، ذلك الكتاب من عنداللّه الحقّ فی شأن الذّكر قد كان بالحقّ ها برای حاشیه نویسی استفاده کند، یا رسد کاتب قصد داشته است تا از آن به نظر می ها و غیره را در آن آن فضا بنویسد. اطلاعاتی چون تعداد آیه ام که این حروف مقطعه . در مقالۀ دیگری این نظر را ارائه داده ۲۲۵ و ۲۲۳ الاسماء قیّوم 67 در واقع نوعی امضاء باب در تصریح او به تالیف این اثر است. ن.ک. Lawson, Todd. The Qur’án, Epic and Apocalypse (London 2017), 165-7. 68 Alford Welch, ‘al-Ḳur’án’, EI2 v. 414a. .۳ قیّوم الاسماء 69
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2