باب و جامعۀ بابی ایران 204 74 قطميراً. به الاسماء قیّوم یابیم که ساختاربندی تفسیر با توجّه به آنچه گفتیم، در می ای آ گاهانه شباهت بسیار به قرآن دارد. شاید یکی از علل برگزیدن شیوه های آن با تمامی سورۀ یوسف قرآن برای نگارش تفسیری بر آن، برابری آیه در هر حال خوانندگان این نفسیر متوجّه 75 های قرآنی بوده است. سوره باشند. اهمیّت این تصادف می قصّۀ یوسف نزد مسلمانان از محبوبیّت خاصّی برخوردار است، زیرا ای در رابطه با اسلام و محتوای داستانی این قصّه مضامین مهم و برجسته در طول تاریخ اسلام سورۀ یوسف از سوی 76 ارتباط آن با ادیان پیشین دارد. های متعدّدی قرار گرفته، از جمله تفسیری عرفانی مفسّرین مورد تفسیر و شرح 77 ) متکلّم اشعری بر آن نگاشته است. ۱۱۱۱/۵۰۵ که غزّالی (مرگ ˝ فصوص الحکم ˝ عارف شهیر مسلمان ابن عربی در کتاب مشهورش نظر به 78 های روحانی خود قرار داده است سورۀ یوسف را پایۀ بحث اندیشه رسد دلیل دیگر انتخاب سوره توسط باب به سبب تکریم و ستایش این می باشد ˝ تقیّه ˝ قصه از یک سنت درازآهنگ مرتبط با بحث رمزآلود روحانی زیرا این بحث، بسیار در دینداری شیعه و به ویژه در مکتب شیخیّه پر رنگ ای اوّل من آمن باب از ، ملّا حسین بشرویهنبیل زرندی بنا به گفته 79 است. معلّم خود سیّدکاظم رشتی رهبر مکتب شیخیّه تقاضای نگارش تفسیری بر .۳۱ الاسماء قیّوم 74 آیه دارد.هیچ 111 هرکدام 12 آیه دارد. در حالی که سورۀ الاسراء و سوره 112 سورۀ انبیا 75 های قرآن آیه نیست و این رقم با تعداد کل سوره 11۴ ای جز سورۀ یوسف دارای سوره تطابق دارد. ، قصه یوسف در واقع ˝ قصص الانبیاء ˝ ) در ۱۰۳۶/۴۳۷ به گفته ثعالبی (مرگ 76 القصص است زیرا دارای مضامین نهانی است. در این داستان بجز بحث سخاوت احسن و ثروت یوسف، پیامبران، فرشتگان، شیاطین، جن، انسان، حیوانات، پرندگان، حکّام و رعایا نقش دارند. ن. ک. B. Heller, ‘Yúsuf ibn Ya‘qúb’, EI2, ad loc. ). این تفسیر هیچ گونه اشتراکی با 1895 ، (طهران تفسیر سورۀ یوسف ابوحامد غزّالی، 77 تفسیر باب بجز اشاراتی از سورۀ یوسف ندارد. .۹۹-۱۰۶ ابن عربی، فصوص 78 دهد که خوابش را برای برادارانش تعریف نکند. یعقوب به پسرش یوسف هشدار می 79 آید. ن.ک. به حساب می ˝ تقیه ˝ ). غیبت و پنهان شدن امام نوعی 12/5 ، (قران EI1. R. Strothmann, ‘Ṭaḳíya’.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2