205 باب ینآرق ریسافت :یحو ۀلزنم هب ریسفت سورۀ یوسف نمود و وی با اعلام عدم توانایی خود برای چنین امر خطیری، که تو درخواست کنی دانست و گفت او بدون آن ˝ قائم ˝ این رسالت را از آن های صحّت ترین نشانه ّ آن سوره را تفسیر خواهد کرد. آن تفسیر یکی از مهم پاسخ سیّد کاظم 80 ادّعای او و شاهد بارزی بر مقام والایش خواهد بود. اند قائم از بسیاری جهات با یوسف رشتی بر کثیری احادیث که مدّعی در سراسر این تفسیر باب به نحوی واضح و 81 گذارد. شباهت دارد صحّه می روشن با این قصّه قرآنی و شخصیّت یوسف رسالت خود را همانندسازی کند. می پس ازحروفات مقطّعه و آیۀ مقدّماتی بالا که مبتنی بر الهی بودن ادّعای شود که به سبب سبک و گوناگونی آغاز می باب است، متن سورۀ مربوطه توان به توصیف مشخّصی از آن پرداخت. باب در دشواری می مضامین به طور روشن بر متن قرآنی سورۀ یوسف تمرکز بخش نهایی این سوره به اش، به طور ساده معانی قرآنی را بازآفرینی نماید. وی با روش تفسیری می نماید و کلمات و معانی مشخّصی را مرتبط با دعوی و مرتبت خویش می سازد. در این تفسیر به هیچ وجه از کلمات و جملات متداول در جایگزین می کند ولی گویم) استفاده نمی (من می ˝ اقول ˝ یا ˝ یعنی ˝ تفاسیر دینی مانند 82 های او در تفسیر از نظر معنایی و ساختاری همانند قرآن است. معادل سازی هایی در ارتباط با این نوع تفسیر، بجاست که اندکی به پیش از ارائه مثال بپردازیم. ˝ سورة الملک ˝ شرح سورۀ اوّل این تفسیر یعنی در حضور ملّا 18۴۴ می 22 سورة الملک که در واقع بخشی از آن در شب رود که نه با ای چون مقدّمه برای کل اثر بشمار می گونه حسین نازل شده به گردد و نه آیۀ سورۀ قرآنی یوسف را که تفسیر آن ارائه حروف مقطّه آغاز می 80 Nabíl, 59. ، نجف اکمال الدین و اتمام النعمة فی اثبات الرجعه محمد بن علی القمی ابن بابویه 81 ۱۸ ،۱۹۷۰/۱۳۶۰ این روش بازتابی از حدیث مشهوری از امام محمّد باقر امام پنجم شیعیان است که 82 گوید: ما معانی هستیم. ما یداللّه (دست خدا) هستیم، در جوار او، زبان او، فرمان، می اللّه (صورت خدا) هستیم که به سوی ناسوت اراده، معرفت و حقیقت او هستیم. ما وجه کند نگریم. آنکه او به امامت ما یقین دارد بهشت از آن اوست و آن که ما را ردّ می می . ترجمه از فرانسه. از جمله نکات )Corbin, En Islam iranien, i. 194( امامش جهنم است. نشان قدرت روحانی است که امام را مجاز به ˝ ما معانی هستیم ˝ جالب این بیان ادّعای نماید. گردانی قرآن می عبارت
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2