باب و جامعۀ بابی ایران

باب و جامعۀ بابی ایران 206 شود در بر دارد. تنها در اواسط سوره شواهدی که این بخش در واقع ‌ می شود: ‌ تفسیر سورۀ قرآن است به شرح زیر ارائه می اللّه قد قدّر ان يخرج ذلك الكتاب فی تفسير احسن القصص من عند محمّد بن الحسن بن علی بن محمّد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمّد بن علی بن الحسين بن علی بن ابيطالب علی عبده ليكون حجّةاللّه من عند الذّكر علی العالمين بليغاً. (خداوند مقدّر ساخته که القصص [از عالم غیب از ‌ الکتاب) در شرح احسن ‌ این اثر (ذلک سوی] محمّد بن الحسن بن علی بن محمّد بن علی بن موسی بن اش ‌ جعفر بن محمّد بن علی بن الحسين بن علی بن ابيطالب بر بنده ظهور برسد [چون] حجّت خداوند بر عالمیان بر [درستی ‌ [باب] به 83 ادّعای] ذکر [باب]. سلطنت، حکمرانی...) = فی الواقع عنوان این سوره (سورة المُلک گویای آن است که این بخش بیش از پرداختن به مطالبی برای درک و فهم سورۀ دوازدهم قرآن، به نحوی مؤثّر خطاب به محمّد شاه، و صدر اعظم او ˝ ذکر ˝ حاجی میرزا آقاسی و چالش ایشان در جهت پذیرفتن دعوی باب ترتیب تکرار ‌ (یعنی باب) و (دیگر القاب او) ست که در سراسر متن بدین های صریح از قرآن مبتنی بر اطاعت مطلقه از امر ‌ سپس با تأویل 84 شود. ‌ می الهی، صلا و ندا به اهل عالم، نو شدن قوانین (احکام)، و غیره را به طور شاهدیم. شاید بتوان ترکیب تضادّها را یکی از مشخّصات بنیادین این الحق سجداً علی ‌ انّا النار فی نقطةالماء لله ˝ : برای نمونه 85 دانست. ‌ بخش .Browne, JRAS 21(1889) 908 . برای ترجمۀ براون از این بخش ن.ک. ۳ الاسماء ‌ قیّوم 83 موارد دیگر عبارات است از: کلام، قائم سال هزار، شجرۀ مبارکه سینا و رستاخیز است. 84 برای بحث درباره این موارد و سایر موضوعات، ن. ک. M. Afnan and W. S. Hatcher, ‘Western Islamic Scholarship and Bahá’í Origins’, Religion 15 (1985), 29-51. لارض و قد جعلنا الارض علی ‌ ها به این شیوه: انّا نحن قد قدّرنا الجبال علی ‌ از دیگر مثال 85 ها را در زمین و زمین ‌ . (کوه ۱۳۷ الاسماء ‌ قیّوم الماء الهواء المسکما من تحت الحرّ البرد. های فراوانی ‌ را بالای آب قرار دادیم و هوا را از زیر سردی داغ پدید آوردیم). به مثال گونه تضادّها در اثر باب بی شک نفوذ فکری سنّت مهمّ ‌ توان اشاره کرد. کاربرد این ‌ می را نشان می دهد. برای بحث مفصّل ن.ک. ˝ خطبۀ ططنجیه ˝ Todd Lawson, Gnostic Apocalypse in Islam: Qur’an, Exegesis, Messianism, and the Literary Origins of the Babi Religion (London and New York, 2012), pp. 75-92.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2