باب و جامعۀ بابی ایران

باب و جامعۀ بابی ایران 210 طبع و نهاد از پیش خلق شده در آنان، علایمی که ایشان را به موهبت 93 شناسایی برساند از ایشان باز داشته شده. قرآن نگاشته شده: 102 آیه 12 با توجّه به سوره ۱۰۳ سورۀ الحج شماره ذَلِكَ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ وَمَا كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ أَجْمَعُوا أَمْرَهُمْ وَهُمْ اين [ماجرا] از خبرهاى غيب است كه به تو وحى مى‏كنيم و تو ˝ .َ يَمْكُرُون )۱۰۲( هنگامى كه آنان همداستان شدند و نيرنگ میکردند نزدشان نبودى باب چنین بازنویسی می کند: انّ ذلك التّفسير من ابنإ العلمإ علی ورقة الفؤاد باذن اللّه العلیّ قد كان حول النّار مكتوباً و انّ اللّه قد اوحی اليك من ابنإ الغيب و انّك لديهم علی الحقّ الاكبر اذا تفرّقوا كلمتهم علی الكذب الباطل و انّ 94 اللّه قد كان عليك بالحقّعلی الحقّ شديداً. گیری نهایی بپردازیم این نکته قابل اهمیّت است ‌ که به نتیجه ‌ پیش از این ترین دلیلی که باب در اینجا بر دریافت وحی الهی ارائه ‌ که بگوییم قوی نوایی با آیۀ ‌ است که در هم ˝ التفسیر ‌ ذلک ˝ دارد دو واژۀ نخست این آیه ‌ می گردد: ‌ دوم از سورۀ دوم قرآن (بقره) و با همان قوّت و شوکت آن آیه بیان می اين است كتابى كه در [حقّانيت] ˝( .َ ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتّقِين با اقتباس از آیۀ ˝ .آن هيچ ترديدى نيست [و] مايه هدايت تقواپيشگان است ای که مسلمانان بخوبی با آن آشنا هستند] باب بدون هیچ ابهامی ‌ قرآن [آیه دارد. قصد وی آنست که به خواننده القاء نماید این ‌ پیام خود را اعلام می تر از یک گزاره و شرح عادی از یک سورۀ ‌ بسیار والاتر و پر قدرت ˝ تفسیر ˝ قرآنی است. این تفسیر در حقیقت پیام و کتاب خداوند است برای تقواپیشگان. .Corbin, En Islam iranian, iv. 286-300 در مورد این موضوع ن.ک. بحث کربن در: 93 آید. برای تحقیق عالمانه و دقیقی ‌ طور مکرّر در این متن می ‌ به ˝ . العماء ۲۱۲ الاسماء ‌ قیّوم 94 از پیشینۀ تاریخی این کلمه و اهمیّت روحانی آن ن.ک. Stephen Lambden, ‘An Early Poem of Bahá’u’lláh: The Sprinkling of the Cloud of Unknowing (Rashḥ-i ‘Amá’)’, Bahá’í Studies Bulletin, 3, no. 2 (1984), 4-114, esp. 42 to end.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2