225 باب و مهدی موعود نگاشت ظاهراً چنین ادّعا کرد که قیّوم الاسماء نخستین فصل کتابی که با نام این کتاب را امام غایب فرستاده و باب مأمور ابلاغ آن است. امّا مطالب این های گوناگونی است. بر های مختلف قابل تفسیر و برداشت کتاب از دیدگاه اند –اعم از پیروان اساس شواهد موجود آنان که این کتاب را به دقّت خوانده اند که در این اثر باب در یافته باب و یا روحانیون مخالف او – به روشنی در باب از نخستین روزهایی که به چنین 8 واقع مدّعی مقام بسیار بالاتری است. ادّعایی برخاست تحقیر و محکوم به زندان شد و پس از نزدیک به چهار سال، هنگام اقامت در زندان قلعۀ ماکو ادّعای اصلی خود را به طور عیان آشکار ساخت، و بر خلاف اعتقاد شیعیان که انتظارشان ترویج مذهب شیعه توسط قائم بود، وی اعلام داشت که در واقع نه تنها امام غایب، بلکه باشد و آیین او ناسخ ادیان گذشته و پیامبری مستقل مانند پیامبر اسلام می گذار دور دینی جدیدی است. بنیان شد که بیش از در اوج این نهضت تعداد بابیان به صد هزار نفر بالغ می که حامل دعوی باب مبنی بر این 9 داد. دو درصد جمعیت کشور را تشکیل می های مذهبی پیام جدیدی از سوی خداوند و ناسخ دیانت اسلام است سازمان و سیاسی، هر دو را به چالش کشید، چه که ادّعای ظهور آیین جدیدی از جانب خداوند به منزلۀ ادّعای مرجعیّت و اختیارات نهایی رهبر آن بود. علمای شیعه و پادشاهان قاجار با بسیج علیه این جنبش با این چالش روبرو ای بود از سوی گشتند. این رو دررویی در ابتدا شامل مباحثه و مجادله روحانیون شیعه، و تلاشی از سوی مقامات سیاسی که با زندانی ساختن باب ، پس از 18۴8 هر نوع تماس او را با دیگران محدود نمایند. در پاییز سال شاه به تخت سلطنت، تغییر قابل مرگ محمد شاه و جلوس ناصر الدین ای در سیاست حکومت به وجود آمد. صدر اعظم جدید، امیرکبیر که ملاحظه انتظاراتی در آن زمان در بین اهل تسنّن است. 8 Momen, ˝The Trial of Mulla ʻAli Bastami: a combined Sunni-Shi`i fatwa against the Bab.˝ Iran: Journal of the British institute of Persian studies, 1982, 20, 113-43. On the Qayyum al-Asma, see Lawson, Gnostic Apocalypse and Islam: Qur’an, Exegesis, Messianism and the Literary Origins of the Babi Religion, (London: Routledge 2012) 9 On the number of Babis in Iran, see summary of the evidence in Peter Smith, ˝ANote on Babi and Baha’i numbers in Iran,˝ Iranian studies vol. 17, nos. 2-3, (1984), 295301. چنین ن.ک. به فصل سوم، ساختار جامعۀ بابی. هم
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2