باب و جامعۀ بابی ایران 226 ای محلّی در استان به دنبال ایجاد نظم و آرامش در کشور بود مشاجره مازندران را بین بابیان و یکی از رهبران مذهبی مسلمان تبدیل به یک رویارویی نهایی نظامی با دین جدید نمود. مسئولین حکومتی با اعزام نیروی بزرگی از قشون سلطنتی و توپخانه و تجهیزات اقدام به محاصره چند صد بابی در مازندران و سرانجام کشتن تقریباً تمامی آنان نمودند. به دنبال این ریز در هایی در زنجان در شمال غربی و نی درگیری 18۵0 ماجرا، در سال جنوب ایران به وقوع پیوست، که در هر دو شهر قشون بزرگ دولتی علیه با تیرباران 10 بابیان وارد نبرد شد و با کشتن هزاران بابی آنان را شکست داد. باب در آن سال، امیر کبیر احتمالاً مشکل بابی را خاتمه یافته تلقی کرد و امیدوار بود بتواند توجّه خود را به امور دیگر جلب نماید. استنباط خشونت در دعوی باب ها در شرح و توصیف زمان و شرایط ظهور از بالای منابر به آنچه که قرن بایست همراه با خشونت و جنگ و شد، ظهور امام مَهدی می مردم القاء می زمان پیامبر اسلام و سایر امامان نیز به این بایست هم جنین می جهاد باشد. هم جهان بازگردند. سوای آن باید رجعت دشمنان امامان نیز واقع شود. امام بایستی با رهبری لشکری عظیم از پیروان خود به نبرد علیه لشکر مَهدی می بزرگی از دشمنانش برخیزد و در مرحله نهایی در آن پیروز شود. یکی از است (به معنای کسی که با شمشیر قیام ˝ القائم بالسّیف ˝ عناوین امام مهدی کند)، و در احادیث شیعه خونریزی و خشونت زیادی قبل از پیروزی می بسیاری از شیعیانِ مؤمن مشتاقانه انتظار ظهور 11 بینی شده است. نهایی او پیش کشیدند و مصمّم بودند که با ظهورش به او پیوسته در لشکرش امام را می شمشیر بزنند و دشمنانش را نابود سازند. که او نماینده امام غایب است او مبنی بر این 18۴۴ دعوی باب در سال داد. اینان را در عرصۀ دیگری نیز در رویارویی با رهبران مذهبی شیعه قرار باشند. این ادّعا، طور جمعی نماینده او می مدّعی بودند که در غیاب امام به ن.ک. به فصل ششم. 10 11 Ghaemmaghami, Omid, ˝And the earth will shine with the light of its Lord˝ (Q 39:69): Qaʾim and Qiyama in Shiʿi Thought, in: Günther, S. and Lawson, T. (eds.), Roads to paradise: Eschatology and concepts of the Hereafter in Islam, vol. 1, (Leiden, Brill 2017), 605-48.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2