باب و جامعۀ بابی ایران

227 باب و مهدی موعود بخشید، بلکه درآمد هنگفتی بابت خمس ‌ نه فقط به آنان در جامعه اعتبار می ساخت. بدین ترتیب دعوی باب ایشان را ‌ و زکوة و سهم امام نصیب آنان می ساخت. باب با اعلام ظهور خود به عنوان مهدی ‌ با خطر بزرگی روبرو می ) حکومت سکولار ایران را نیز به چالش طلبید، چون از نظر 18۴8 (در سال شیعیان، امام، هم رهبر سیاسی و هم رهبر دینی جهان اسلام بود. امّا باب هرگز نه از کسی تقاضای خمس و زکوة نمود و نه طالب حکومت شد بلکه قصدی برای تصاحب قدرت او ‌ ای به محمد شاه اطمینان داد که هیچ ‌ در نامه قدر خردلی تمنّای مال از آن حضرت ندارم و ‌ حقّ که به ‌ قسم به ˝ : ندارد 12˝ . دانم ‌ مالک شدن دنیا و آخرت را شرک محض می با تشکیل نخستین گروه هجده نفری از پیروان باب، که به حروف حیّ مشهورند، باب عازم زیارت مکّه شد و دستور داد پیروانش در عراق جمع طور علنی ‌ شوند تا او بعد از زیارت مکّه به آنان بپیوندد و رسالت خود را به گرایان شیعه بود ‌ وضوح بر اساس باورهای هزاره ‌ این اقدام به 13 اعلام دارد. که معتقد بودند امام مَهدی پس از ظهور باید رسالت خود را در مکّه هنگام زیارت حج اعلام دارد. بر اساس همین باور، پس از اعلام ظهور خود به حجج اسلام، امام مَهدی باید از مکه به عراق رود و لشکر خود را به سوی پیروزی رهبری نماید. با اعتقاد به چنین احادیثی بابیان اوّلیه گمان بردند که باری است که به ‌ سفر باب به مکّه و سپس عراق آغاز همان نبرد خشونت شکست نهایی دشمنان ایشان خواهد انجامید. بسیاری از پیروان باب در که مسلّح شده بودند در کوفه نزدیک نجف اجتماع کردند. غوغایی که ‌ حالی پا کردند حتّی توجّه کنسول ‌ آنان در عتبات عراق (شهرهای نجف و کربلا) به 14 انگلیس در بغداد را به خود جلب نمود. مهار خشونتی نهادینه .)83۱ ،199۵ ، مؤسّسۀ معارف بهائی، (کاناداحضرت باباللّه، ‌ محمّد حسینی، نصرت 12 .23۵ ،ّ ظهور الحق مازندرانی، 13 استنباط من آنست که در ارتباط با ظهور امام شهرهای نجف و کربلا دستخوش هیجان ˝ 14 Sir به سر جاستین شیل Henry Rawlinson از گزارش هنری رولینسن ˝. است ‌ و جنبش شده .18۴۵ ژانویه 1۶ ، کاردار سفارت بریتانیا در طهران، مورّخ Justin Sheil ن.ک. .)Public Record Office: F0 248( Moojan Momen, The Babi and Baha’i Religions, 1844-1944, (Oxford, George Ronald, 1981), 78. [Hereafter: Momen, BBR]

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2