باب و جامعۀ بابی ایران

229 باب و مهدی موعود گاه، حتّی ‌ قائمیّت، مدّعی حقّ انحصاری اعلام جهاد نیز شد. امّا هیچ هنگامی که پیروانش در نقاط مختلف مورد حمله واقع شدند از چنین حقّی استفاده نکرد و جواز جهاد نداد. باب حکم جهاد را لغو نکرد ولی در کتاب ، با موکول نمودن حق اعلام جهاد به پادشاهان آینده بیان فارسی احکامش، بابی، عملاً اجرای آن را غیر عملی ساخت و آن حق را در آن زمان و در آینده نیز از رهبران آیین بابی نیز گرفت. قیّوم پژوهندۀ انگلیسی معتقد است که باب در MacEoin ایون ‌ مک ترتیب او را طرفدار جهاد ‌ ، در مورد جهاد نظر موافق داشته و بدینالاسماء ایون نکتۀ اصلی این اثر باب را نادیده گرفته که این کتاب ‌ امّا مک 18 داند. ‌ می تعبیر و تفسیری است بر تمام قرآن، هر چند که اسماً و ظاهراً تفسیری بر یکی های ‌ های قرآن است. متن کتاب شامل عبارات متعدّدی از بقیۀ سوره ‌ از سوره باشد که ضمن آن باب برای آنکه معنی واقعی قرآن را برای ‌ قرآن نیز می خواننده روشن سازد توضیحات خود را در بین آن آیات افزوده است. ها را ‌ ایون آن ‌ گردد و مک ‌ بنابراین عباراتی از این متن که به جهاد مربوط می نقل نموده در واقع بازنویسی عبارات قرآن در این موضوع، و تعبیر و تفسیر آیات، و شرح تعالیم قرآن در بارۀ جهاد است. باب در آن نخستین مراحل ‌ آن خواست ‌ رسالت خود، هنوز مدّعی آوردن دین جدیدی نبود و از پیروانش می به ˝ نام دلایل سبعه ‌ که اکیداً از احکام اسلامی پیروی کنند. در اثر دیگری به این امر صریحاً اشاره دارد : تا آنكه مردم مضطرب نشوند از كتاب جديد و امر جديد و ببينند اين مشابه است با [باورهای] خود ايشان لعلّ محتجب نشوند از آنچه از 19 اند. ‌ برای آن خلق شده توان از نقل ‌ نکتۀ مهمّ دیگر آنکه پایگاه خود باب در مورد خشونت را می روشنی ‌ قول بالا و دیگر آثارش و بویژه از شیوۀ رفتار و خلق و خوی او به که نبردهای بابیان با قوای دولتی را ‌ ایون برای آن ‌ استنباط نمود. تلاش مک که تعالیم ‌ به جهاد تعبیر نماید با دو مانع غیرقابل عبور روبروست: یکی آن 18 MacEoin, Denis, ˝The Babi Concept of Holy War˝, 12, (1982), 101-105. ، مؤسّسۀ ملّی مطبوعات امری (ایران، منتخبات آیات از آثار حضرت نقطه اولی باب، 19 ، (قابل دسترسی در سایت کتابخانۀ مراجع و آثار بهائی). 8۵ ،)1978

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2