باب و جامعۀ بابی ایران

باب و جامعۀ بابی ایران 230 داد (البّته بدون اجازه باب که او ‌ بابی در آن زمان به بابیان اجازه جهاد نمی گونه مدرکی وجود ندارد که ‌ که هیچ ‌ ای را نداد)، و دوّم آن ‌ نیز چنین اجازه ریز یا زنجان کسی از ایشان در مقابله ‌ نشان دهد از رهبران وقایع طبرسی، نی با نیروی دولتی هرگز حکم جهاد داده باشد. این رخداد نخستین روش باب در مهار میراثی از خشونت بود که شیعیان های بعد دوّمین روش ‌ دانستند. به تدریج در سال ‌ آن را لازمۀ ظهور موعود می باب در مهار خشونت ظاهر گشت. هرچه میزان خشونت علیه پیروان باب یافت، وی در تعالیم خود بیش از پیش در مورد پرهیز از خشونت ‌ افزایش می بیان نمود. این دستورات با صراحت بیشتری در ‌ و مقابله به مثل تأ کید می کس نباید باعث ‌ نماید که هیچ ‌ شود، آنجا که باب اعلام می ‌ دیده می فارسی 21 یا سبب وحشت دیگری گردد. 20 حزن سوّمین روش باب در مهار خشونت مورد انتظار ، ارائۀ تفسیر و تعبیری های مربوط به جهاد و آشوب و خشونت بود. بنا ‌ نوین دربارۀ مفهوم پیشگویی جای معانی لفظی ظاهری، ناظر به ‌ ها به ‌ به تفسیر و تصریح وی، این پیشگویی های ‌ باشد، یعنی هشداری است برای تشنّجات و آشوب ‌ معانی روحانی می روحانی، نه آن که منظور نبرد و خشونت بدنی و ظاهری باشد. این بیانات وجه ‌ هیچ ‌ دهد که وی به ‌ خوبی نشان می ‌ همراه با زندگانی معصومانه باب به های ویرانگر احادیث شیعه صورت واقع به ‌ انتظار نداشت که روزی پیشگویی بار ‌ گرایی فاجعه ‌ کرد بابیان را از هزاره ‌ با این شیوه او کوشش می 22 خود گیرد. دور نگاه دارد. 18۴۵ – 18۵0 های ‌ رویدادهای سال های باب برای پرهیز از مقابله با خشونتی که به طور ‌ رغم تلاش ‌ علی وقوع پیوست. در این بخش به ‌ تاریخی در ادّعایش نهادینه بود، خشونت به پردازیم. ‌ بررسی رویدادها و روشن ساختن علل وقوع خشونت می .1۴۳ ، بیان فارسی باب، 20 .2۴۵ ، بیان فارسی باب، 21 22 See for example the summary of the Persian Bayan to be found in; Momen, M. Selections from the Writings of E. G. Browne on the Babī and Baha’ī Religions, (Oxford: George Ronald, 1987), see in particular the chapters of Vahid 2, 325-38.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2