باب و جامعۀ بابی ایران

233 باب و مهدی موعود جز چند نفر که ‌ بابیان از قلعه سربازان دولتی همگی را قتل عام کردند، به در برند. ‌ توانستند جان سالم به رخ داد که در آن بابیان توسط سربازان 18۵0 دو واقعۀ دیگر در سال ریز در جنوب ایران ‌ حکومتی محاصره شده به مقاومت پرداختند. یکی در نی ریز، به پایان رسید. امّا ‌ که بعد از یک ماه با نیرنگ، این بار توسط حاکم نی محاصره دیگر در زنجان، در راه بین طهران و تبریز رخ داد. این واقعه پس از هشت ماه پایداری با فرسایش تدریجی نیروهای بابی، با یک حمله نهایی پایان یافت. هزاران نفر از بابیان و قشون حکومتی در این سه واقعه به قتل 25 رسیدند. بعید نیست شیوۀ رفتار بابیان قبل از شروع این سه واقعه تحریک آمیز نظر رسیده باشد. آنان با پیام بزرگی برخاسته بودند و در ابلاغ آن به ‌ به ای که با انتظارات ایشان از ظهور موافق بود سود ‌ میهنان خود از هر وسیله ‌ هم یک از این رویدادها بابیان آغازگر جنگ و خشونت ‌ جستند ولی در هیچ ‌ می نبودند. در هر سه مورد نیروهای محلّی بودند که علیه آنان دست به جنگ زدند. شواهد روشنی در مورد شیخ طبرسی و زنجان در دست است که نمایانگر تحریکات روحانیون محلّی در برانگیختن این حوادث است، که بعداً به مداخله حکومت مرکزی یا حکام محلّی برای حمایت از ایشان منجر شود که نشان دهد ‌ یک از این سه واقعه، شواهدی یافت نمی ‌ شد. در هیچ دانسته باشند. اگر بتوان تشابهی ‌ بابیان خود را آغازگر یک جهاد تهاجمی برای این رویدادها در تواریخ دینی یافت باید یادآور واقعه کربلا در تاریخ اوّلیه اسلام شد که در آن امام سوم شیعیان، امام حسین و گروه کوچکی از طرفدارانش در کربلا توسط قشون بزرگ بنی امیّه در محاصره قرار گرفتند و 26 بعد از نه روز نبرد، نهایتاً همگی به قتل رسیدند. بر مبنای باورهای شیعیان، ظهور موعود با رجعت امام حسین و سایر امامان (و نیز پیروان شهید آنان)، و دشمنان ایشان (یزید، شمر و دیگر خلفای ها) همراه خواهد بود که این بار در طی ‌ بنی امیه و بنی عباس و متّحدین آن نبردی سخت برای همیشه خیر بر شرّ پیروز خواهد شد. باب تفسیری جدید ن.ک. به فصل ششم. 25 26 Nabil [Zarandi], The Dawn-Breakers: Nabil’s narrative of the early days of the Baha’i revelation, (Wilmette, IL, Baha’i Publishing Trust, 1970), 326, 343, 413n, 471, 494, 495. [Hereafter: Nabil]

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2