باب و جامعۀ بابی ایران

باب و جامعۀ بابی ایران 234 ارائه داد و اهمیّت زیادی برای آن قائل گردید. بر اساس ˝ رجعت ˝ از مفهوم نظریّۀ او، منظور از رجعت ظهور عینی همان اشخاص که هزار سال پیش زیستند نیست، بلکه ظهور افرادی با خصوصیّات آن اشخاص تاریخی ‌ می است، اعم از آنان که با حمایت و وفاداری خود، عائلۀ پیامبر را یاری دادند یا آنان که با ایشان به خصومت و دشمنی پرداختند. بدین ترتیب شاه صرفاً با شد، بلکه او ‌ ای که دستور کشتن امام حسین را داد مقایسه نمی ‌ یزید، خلیفه به نقل از حاج میرزا جانی نبیل زرندی رفت. ‌ اینک رجعت یزید بشمار می نویسد، دو سال پس از واقعۀ ‌ کاشانی که وقایع آن زمان را ثبت نموده می خان لاریجانی فرمانده قشون دولتی در پاسخ شاهزاده احمد ‌ طبرسی عباسقلی پرسید گفت: ‌ میرزا که از آن واقعه می حقیقت امر اینست که هر کس کربلا را ندیده بود، اگر طبرسی را فهمید که در کربلا چه گذشته، بلکه تردیدی [در ‌ دید، نه فقط می ‌ می ای را دیده بود ‌ کرد، اگر ملّا حسین بشرویه ‌ تجدید آن واقعه] نمی دید، و اگر شاهد ‌ رجعت سیّد الشهداء [امام حسین] را به چشم می گفت، این شمر است که با شمشیر و نیزه ‌ اعمال من بود یقیناً می 27 بازگشته. گرا را ‌ های هزاره ‌ آن دسته از جنبش Catherine Wessinger کاترین وسینگر های ‌ گروه ˝ کند: اوّل ‌ شود به سه گروه تقسیم می ‌ که به خشونت منتهی می که به طور کلّی جامعه منظور آنان را درک نکرده، ˝ گرای مورد تهاجم ‌ هزاره ایشان را منحرف و گمراه دانسته و با ایشان با سرکوب و خشونت مقابله نمایند. آنان ممکن است یا با خشونت به رویارویی و مقابله پردازند، یا ‌ می گرای شکننده یا ضعیف، ‌ های هزاره ‌ که دست به اقدامی نزنند. دوّم گروه ‌ آن گروهی که بر اثر فشارهای داخلی یا محیط اطراف مجبور است برای رسیدن گرای ‌ های هزاره ‌ به هدف نهایی خود به خشونت متوسّل شود. سوم گروه 28 باشد. ‌ انقلابی که خشونت نتیجۀ مستقیم عقاید گروه یا دستور رهبران آن می 27 Nabil, 413-14. n. 2. 28 Wessinger, Millennialism, 16- 38; Wessinger, How the Millennium comes violently: From Jonestown to Heaven’s Gate, (New York, Seven Bridges Press, 2000), 18 -23. [Hereafter: Wessinger, Millennium]

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2