باب و جامعۀ بابی ایران

235 باب و مهدی موعود بر اساس این نظریه، در فرهنگی که بابیان در آن پرورش یافته بودند از آنان باشند، یعنی انتظار ˝ گرای انقلابی ‌ گروه هزاره ˝ رفت که یک ‌ انتظار می رفت امام مهدی سربازان خود را در جنگ علیه قوای شرّ (مخالفانش) ‌ می رهبری کند. امّا باب هرگز چنین فکری را در بین پیروانش ترویج نکرد بلکه که در بالا دیدیم به ‌ در جهت جلوگیری از خشونت اقدام نمود و مثلاً چنان پیروانش که در کربلا جمع شده بودند پیام فرستاد که پراکنده شوند. حتّی مورد حمله قرار گر فتند روش 18۵0 و 18۴8 های ‌ هنگامی که بابیان در سال مسالمت و دوری از خشونت را از دست نداد. جنبش بابی در این مرحله از گیرد، چه که قوای ‌ گرای مورد تهاجم قرار می ‌ هر نظر در طبقه جنبش هزاره مذهبی کشور برای سرکوبی آن به مبارزه برخاسته و در جلب حمایت نظامی حکومت برای مقابله و سرکوبی این گروه موفق شدند. 18۵2 سوء قصد به جان شاه در سال چنین انتظار نداشت که نهضتش در کوتاه مدّت به پیروزی برسد ‌ باب هم های ‌ و هرگز چنین پیشگویی نکرد. آنچه از شکست و قربانی دادن در سال های ‌ نصیب بابیان و نهضت بابی شد چندان بر خلاف پیشگویی ۱۸۵۰ تا 18۴8 ها تصوّرات و انتظارات موجود در احادیث ‌ آثار بابی نبود. ولی آن شکست 29 های امام دوازدهم بر دشمنان و کافران، برباد داد. ‌ شیعی را مبنی بر پیروزی که باب اعلام نمود دین جدیدی را با کتاب مقدّس و احکام ‌ پس از آن مخصوص آورده تا جایگزین احکام اسلامی گردد، تعدادی از بابیان این استنباط این نودینان آن بود که امام دوازدهم به 30 نهضت را ترک کردند. هدف ترویج مذهب شیعه رجعت خواهد کرد نه آنکه دین جدیدی بنیان نهد. ها و سرکوبی شدید این دوران و ‌ توان حدس زد که بر اثر این شکست ‌ می ها، بسیاری دیگر از بابیان یا ایمان خود ‌ برآورده نشدن انتظارات و پیشگویی را پنهان کردند و یا جنبش بابی را ترک گفتند. های برآورده نشده ن.ک. ‌ در مورد پیشگویی 29 Dawson, Lorne. ˝When Prophecy Fails and Faith Persists: ATheoretical overview, ˝ Nova Religio 3, no. 1, (October 1999), 60-82. آمده است، نبیل مثلاً ن.ک.به شرحی که در همین زمینه از اجتماع بدشت در تاریخ 30 چنین اکثر بابیان مراغه بعد از آگاهی از نسخ اسلام توسط باب، او را ‌ هم .Nabil 295-98 .۵۸ ّ ظهور الحقترک کردند. مازندرانی،

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2