باب و جامعۀ بابی ایران

باب و جامعۀ بابی ایران 242 شمول که صلح جهانی و اتّحاد همه بشر را هدف ‌ بهاءاللّه تفکّری جهان خواه پیش ‌ گرایی ترقّی ‌ سوی یک هزاره ‌ داشت ارائه داد و پیروان خود را به تدریج و طیّ ‌ برد. ایجاد چنین جهانی وظیفۀ تمامی نوع بشر است که به کمال اتّحاد و اتّفاق در ظلّ سدرۀ عنایت ‌ باید کلّ به ˝ ، مراحلی آن را بنا نهند توان در کوتاه مدت به ‌ بدیهی است نمی 42˝. الهی ساکن و مستریح باشند چنین تحوّل فرهنگی دست یافت. ولی حتّی در زمان بهاءاللّه، شواهدی از که دو تن 1889 حرکت در این جهت در جامعۀ بهائی مشهود بود. در سال آباد با ضربات کارد کشتند ‌ شیعه فردی بهائی را در روز روشن در عشق مسئولین امور ایشان را محاکمه و به اعدام محکوم نمودند. ولی بهائیان با درخواست لغو مجازات اعدام در مورد آنان، به درستی پیروی خود را از شهریان خود نشان ‌ سیاست دوری از خشونت و قتل به مقامات دولتی و هم ) و شوقی افندی 18۴۴–1921( دادند. پس از بهاءاللّه جانشینان او، عبدالبهاء ) فرایند اعتقادی و راهبردی جامعه را ۱۸۹۷-۱۹۵۷ (نوۀ ارشد عبدالبهاء برای رسیدن به چنین صلح و اتّحادی ادامه دادند. یازی به خشونت ‌ علل دست در چهار سال اوّل جنبش بابی، رویارویی بین باب و مقامات مذهبی و غیرمذهبی اکثراً در سطح بحث و گفتگو بود. خشونت نسبتاً کم و در سطحی کرد – مثلاً باب به دستور حاکم شیراز مورد ضرب و شتم ‌ کوچک بروز می واقع شد و در حصر خانگی قرار گرفت، چندین نفر از پیروانش به شلاق و در قزوین شورشی بروز نمود 18۴7 تبعید از شیراز محکوم شدند، و در سال رغم وجود ‌ که زود فروکش کرد (به دنباله مقاله مراجعه شود). بنابراین علی در مقیاس بزرگ هیچ خشونتی که به جدالی 18۴8 خشونت بالقوّه، تا سال طولانی بیانجامد رخ نداد. پردازیم: عواملی که به خشونت منتهی شد ‌ در اینجا به طرح دو سئوال می چه بود؟ چه امری موجب گردید که ابعاد خشونتی سازمان یافته از اکتبر ، یعنی چهار سال پس از آغاز رسالت باب وسعت گیرد؟ در پاسخ این 18۴8 سوالات شاید بتوان دلایل زیر را ارائه نمود: ،)198۴ ، ، (نشر آثار امری، لانگنهاین- آلمانمنتخباتی از آثار حضرت بهاءاللّه بهاءاللّه، 42 .12 ،۴ شماره

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2