243 باب و مهدی موعود - همانطور که در بالا گفتیم در فرهنگ شیعه، انتظار و آرزویی شدید ۱ برای ظهور مهدی موعود وجود دارد تا شیعیان را بر دشمنانشان پیروز گرداند. بسیاری از شیعیان آرزومندند که در زمان امام مَهدی زندگی کنند و بتوانند به لشکر او پیوسته در کنارش در جهاد شرکت نمایند، جهادی که پس از خشونت گردد، حکومت امام را بر کرۀ ارض مستقر و کشتار بسیار به پیروزی منتهی می سازد و به یمن او جهان سرشار از عدل و داد خواهد شد. بنابراین هرگونه می ناچار انتظاراتی در مورد وقوع یک نبرد ادّعایی در مورد ظهور امام مَهدی به ویرانگر نهایی به همراه دارد. بسیاری از بابیان نیز اعمال و رفتارشان بر که آیی که دیدیم در نخستین گردهم اساس چنین فرضی بود. از جمله چنان آنان را به کربلا فراخواند تصوّر اغلب آنان بر شرکت در 18۴۴ باب در سال که بابیان با پرچم سیاه از خراسان به طرف غرب به جهاد بود. بعداً هنگامی راه افتادند، با این اقدام خود، دانسته یا نادانسته نهادی از ظهور مَهدی را به دانیم چنین افکاری تا چه حدّ به ذهن درستی نمی گذاشتند. امّا به نمایش می و سندی در دست نیست چنین هیچ نشانه بعضی از بابیان اوّلیه رسیده بود. هم که بگوید چنین اقداماتی محور هدف اصلی رهبران بابی برای ابراز خشونت بوده است. های (سال ۱۸۵۰ تا ۱۸۴۸ های - ممکن است تصوّر کرد بین سال ۲ های اصلی بابیان)، در اذهان برخی بابیان توهّم نبرد پیروزگرانه درگیری مَهدی موعود حضور داشته، امّا آنچه از سخنان رهبران بابی گزارش شده بیشتر دربارۀ رفتن امام حسین به میدان شهادت در کربلا و مظلومیّت او ترین نماد در شعائر مذهبی ّ طور که در بالا گفتیم این واقعه مهم باشد. همان می شیعه در ایران است. سوای برگزاری مراسم سوگواری در شهادت همه امامان، شهادت امام حسین در پایان نبردی که ضمن آن امام در کربلا به هاست که بیش از هر دست نیروهای قوی و برتر دشمن به شهادت رسید، قرن انگیخته. بنابراین وقتی که واقعۀ تاریخی دیگر احساسات دینی شیعیان را بر شدند، رهبران بابی در خطاب به بابیان به تصویرپردازی کربلا متوسّل می تصویری را نه از خشونت و تهاجم، بلکه از مظلومیت و شهادت ترسیم نمودند. این نوع کاربرد استعاری منجر به تصوّر جهانی از خیر و شرّ می آن را Wessinger گرایی افراطی که وسینگر شود – یعنی نوعی دوگانه می داند، مخصوصاً در مورد گروهی که مورد یکی از عوامل ایجاد خشونت می
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2