245 باب و مهدی موعود اوایل قرن بیستم، توجّه علمای اصولی به مکتب دیگری از شیعه دوازده امامی، یعنی شیخیّه جلب شد، و در نتیجه وقایع متعدّدی از حملات وقوع پیوست. با توجّه به این بار روحانیون اصولی علیه شیخیّه به خشونت آمیز، هنگامی که با ظهور باب بابیان مردم را به آیین سابقۀ سرکوبی خشونت خود خواندند طبعاً رو در روی علمای اصولی قرار گرفتند و این احتمال که با سرکوب و خشونت روبرو گردند وجود داشت. امّا این نکته که چرا شروع شد مستلزم بررسی عوامل 18۴8 خصوص در اواخر سال خشونت به دیگری است: گونه که در بالا اشاره کردیم باب در ابتدا فقط ادّعای مقام - همان ۴ نایب امام غایب را داشت. این ادّعا در این سطح صرفاً چالشی بود برای دستگاه روحانیّت شیعه که هم موقعیّت اجتماعی و هم درآمد خود را در خطر که امام مهدی است به طور ضمنی 18۴8 دید. ادّعای علنی باب در سال می کشید و روحانیون دریافتند که برای آنان مراجع حکومتی را نیز به چالش می راه سازند. تر خواهد بود که حکومت را نیز در سرکوبی بابیان با خود هم آسان ای که با خشونتی شدید همراه شد قتل ملا تقی برای مثال نخستین واقعه بود. هرچند مرتکب 18۴7 برغانی، رهبر جناح اصولی در قزوین در سپتامبر قتل فردی شیخی بود که به بابی بودن متّهم گشت، بابیان را به دست داشتن این اوّلین 46 در این قتل متّهم ساختند و بسیاری از ایشان را در قزوین کشتند. موردی بود که بابیان در سرزمین ایران مورد قتل و غارت قرار گرفتند. در این که محمّدشاه هنوز حیات داشت و باب آشکارا مدّعی مقام مرحله، در حالی توانستند حکومت را به این ماجرا مهدویّت نبود، روحانیون به سختی می بکشانند و این واقعه بعد از مدّتی فروکش کرد. بعد از آنکه باب در سال رسماً اعلام مهدویّت کرد ، دیگر روحانیون مشکلی در جلب همکاری 18۴8 حکومت به این مبارزه نداشتند و بدین ترتیب امور به سرعت به خشونت کشیده شد. 18۴8-18۵0 های - شاید بتوان گفت برخی اعمال بابیان بین سال ۵ موجب برانگیختن خشونت شد از جمله برافراشتن پرچم سیاه در خراسان میلادی 7۵0 . در سال 18۴8 توسط بعضی از پیروان برجستۀ باب در ژوییه برافراشتن پرچم سیاه در خراسان توسط ابومسلم خراسانی به سرنگونی اوّلین ن.ک. به فصل سوّم، ساختار جامعۀ بابی. 46
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2