باب و جامعۀ بابی ایران

259 ،نایباب اب راجاق تلود ییورایورایوررایور بحث 14˝. را نسخ ننمود امّا عملاً آن را در شریعت خویش منتفی ساخت سعیدی منحصر به موضوع جهاد نیست بلکه همۀ احکام شدیدۀ ناظر به ترین اثر در میان آثار متأخّر باب است و ‌ّ که مهم بیان فارسی غیرمؤمنین را در گیرد. استدلال وی مبتنی بر ‌ آغاز شده دربرمی 18۴7 تحریر آن در اواخر سال دهد که بیانات ‌ سه مطلب مهمّ و مرتبط با یکدیگر است. اوّلاً توضیح می دهد که تنها یک پادشاه بابی قدرت و اختیار ‌ متأخّرتر باب واضحاً نشان می دارد که ‌ اجرای احکام شدیدۀ بیان و از جمله جهاد را داشت. ثانیاً بیان می شریعت باب قابل اجرا بود و ارتفاع امر باب ˝ ارتفاع ˝ آن احکام تنها بعد از همان طور که خود او توضیح داده بود هنگام آمدن من یُظهره اللّه که ظهورش در آثار باب در مقام یک پیامبر حامل وحی الهی وعده داده شده تحقّق کند که باب احکام شدیدۀ خود را مشروط به شروطی ‌ ثالثاً ذکر می 15 یافت. ‌ می 16 ساخت. ‌ نمود که منطقاً محال بوده و عملاً اجرای آن احکام را غیرممکن می ذکر این نکته نیز بجاست که مقصود باب از اشارات فراوان به موضوع یوم ˝ جهاد در آثار اوّلیّۀ خویش مانند دستور تهیّۀ اسلحه به مؤمنان برای صادر گردیده، این بود که به مخاطبانش که اغلب قیّوم الاسماء که در ˝ الجمع از شیعیان بودند نشان دهد که او صاحب قدرت و اختیاری مافوق علمای دین است و لذا اشارات به جهاد مطابق افکار و اعتقادات رایج در میان و آثار دیگرش قیّوم الاسماء شیعیان بود. باب آ گاهانه حکم جهاد را در که از آثار دلائل سبعه در 17 مشابه حکم جهاد در مذهب شیعه صادر نمود. به احکام قرآن حکم نمود قیّوم الاسماء دهد که در ‌ متأخّرتر اوست توضیح می مردم مضطرب نشوند از کتاب جدید و امر جدید و مشاهده کنند که این ˝ تا .3۶8 همانجا، ص 14 در اینجا این نکته نیز شایان ذکر است که باب به صراحت نوشته بود که جمیع احکام او 15 منوط به تصویب من یظهره اللّه است. بهاءاللّه که اکثریّت عظیم بابیان ایشان را موعود آئین بابی شناختند هنگامی که اعلان نمود که من یظهره اللّه موعود است حکم جهاد را نیز بکلّی نسخ نمود. 16 Gate of the Heart, pp. 362–67. چنین ن. ک. به فصول دوّم، پنجم و هفتم در همین ‌ در مورد حکم جهاد در آثار باب، هم مجلّد. بیان فارسی و آثار دیگری که قبل از قیّوم الاسماء مکیون توضیح داده که حکم جهاد در 17 صادر شده شبیه به حکم جهاد در مذهب شیعه است ولی ذکر نکرده که باب خود توضیح داده که این مسئله عمدی بوده است: “ Babi Concept of Holy War,” p. 107

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2