باب و جامعۀ بابی ایران

265 ،نایباب اب راجاق تلود ییورایورایوررایور واقعه، خاطرۀ آن هنوز در ذهن اهالی مازندران زنده و تازه بود. مقدّمۀ نبرد طبرسی عزیمت گروهی از بابیان به رهبری ملّا حسین بشروئی، اوّلین نفر از حروف حیّ، از خراسان به سوی مازندران بود (ژوئیه – سپتامبر ها سفر آذربایجان و رساندن خود به قلعۀ چهریق برای دیدار ‌ ). قصد آن 18۴8 نفر 200 باب و احتمالاً نجات او از زندان بود. شمار بابیان در آغاز به حدود 11/12۶۴ شوّال 12 ها مسلّح بودند. این گروه روز ‌ ای از آن ‌ رسید و عدّه ‌ می سپتامبر) به ۴ (تنها چند روز پس از مرگ محمّد شاه در 18۴8 سپتامبر اصحاب 26 ترین شهر تجاری مازندران بود رسید. ‌ّ بارفروش که در آن زمان مهم بابی هنگام ورود با گروهی از مردم عوام شهری و روستائی که عددشان به ها بستند. ملّا ‌ رسید رو به رو شدند و جمعیّت راه را بر آن ‌ نفر می ۴۰0۰ تا 3000 حسین به اصحاب خود دستور مراجعت داد. امّا از سوی جمعیّت به بابیان شلّیک شد و دو تن به قتل آمدند. ملّا حسین و چند نفر دیگر به جمعیّت ها را پراکندند ولی جمعیّت عوام توانستند یکی دو بار ‌ ور شدند و آن ‌ حمله ای از بابیان که دیرتر به شهر رسیده ‌ دیگر به بابیان حمله کنند. در این بین عدّه بودند در کاروانسرای بارفروش مقر گزیدند. بعد از سفری طولانی که طیّ آن برخی بیمار شده و یکی فوت نموده بود اصحاب بابی بسیار خسته و محتاج به استراحت بودند. در روزهای بعد، صدها نفر از مردم دهات اطراف به مردم شهر پیوستند و چند بار به بابیان حمله کردند. این حملات با ورود های بزرگ مازندران بود ‌ عبّاس قلی خان لاریجانی که یکی از سرکرده متوقّف شد و بابیان با نامبرده قرار گذاشتند که ناحیه را ترک کنند. ها ‌ چون بابیان از بارفروش خارج شدند جمعیّتی از مردم شهر در پی آن روان گردید و خسرو قادیکلائی که راهزن بود با مردان مسلّحش ظاهراً به ها پیوست. خسرو که مقصد اصلیش غارت ‌ قصد حفاظت از بابیان به آن ها را در جنگل سرگردان نمود و بدین ترتیب سواران او و مردم ‌ بابیان بود آن ای از بابیان را به قتل برسانند. ‌ بارفروش و دهات موفّق شدند در خفا عدّه چون اصحاب بابی به این امر پی بردند خسرو قادیکلائی را کشته و افراد او . در مورد بارفروش، ن. ک. به مقالۀ زیر: 2۴ لطف علی میرزای شیرازی، تاریخ، ص 26 Xavier de Planhol, “Bābol i. The Town,” Encyclopædia Iranica. های میلادی تا حدّ امکان تقویم هجری قمری رایج در ایرانِ ‌ در مقالۀ حاضر برای تعیین تاریخ عصر قاجار که تقویم هجری قمری حقیقی و بر رؤیت ماه نو (هلال) مبتنی است مبنا قرار گرفته. در آثار تاریخی روش معمول این است که از تقویم هجری قمری متوسّط یا حسابی شود. ‌ استفاده می

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2