باب و جامعۀ بابی ایران 272 نیز از این نظر 313 های سیاه، رقم مانند بیرق 50 کند. نفر قید می 313 را اهمّیّت دارد که در اخبار مربوط به ظهور قائم ذکر شده و آمده که اصحاب به حساب ابجد است ˝ جیش ˝ نفرند. این رقم ارزش عددی کلمۀ 313 قائم بعید نیست که تأ کید برخی از بابیان بر 51 و مراد جیش یعنی سپاه قائم است. تحقّق تحت اللّفظی این احادیث موجب شده باشد که روایاتی راجع به نفر بوده در 313 افراشتن بیرق سیاه و اینکه شمار اصحاب قلعۀ شیخ طبرسی میان اهل ایمان رواج یافته و بعداً به تاریخ نبیل راه یافته است. نفر از بابیان راهی مازندران 200 در مورد اینکه چرا ملّا حسین و حدود شدند شواهد زیادی در دست نیست. ملّا حسین کمی پیش از آن مجبور شده بود از مشهد خارج شود. علّت آن این بود که خراسان در اثر طغیان سالار علیه دولت ناآرام بود و در مشهد زد و خوردی میان بابیان و مردم روی داده افزود. بر اساس گفتۀ هائی تنها بر وخامت اوضاع می و چنین درگیری 52 بود ˝ اعلای کلمۀ حقّ و شهادت ˝ خود ملّا حسین، مقصد او از ترک مشهد جز رسد که ملّا حسین هدف دیگری با وجود این به نظر می 53 چیز دیگری نبود. )18۴8 نمود. یکی از اهداف اجتماع بدشت (ژوئن – ژوئیۀ را نیز دنبال می آواره مؤلّف یکی از تواریخ 54 مذاکره در مورد استخلاص باب از زندان بود. نویسد که در بدشت تصمیم بر این شد که بابیان به محلّ متأخّر بهائی می زندان باب در آذربایجان یعنی قلعۀ چهریق رفته و از آنجا رهائی ایشان را از محمّد شاه خواستار شوند و در صورت ضرورت باب را به جبر آزاد کنند امّا احتمالاً به علّت به 55 حتّی المقدور بکوشند که کار به جدال با دولت نکشد. چوب بستن باب در تبریز، بابیان مصمّم گردیده بودند مولای خود را از 50 Dawn-Breakers, p. 354. 51 Mohammad Ali Amir-Moezzi, “Eschatology iii. In Imami Shi‘ism,” Encyclopædia Iranica. شرح این زد و خورد در زیر آمده است. 52 .88 چنین ن. ک. به ص ؛ هم 18 لطف علی میرزای شیرازی، تاریخ، ص 53 54 Shoghi Effendi, God Passes By, rev. ed. (Wilmette, Ill.: Bahá’í Publishing Trust, 1974), p. 31. م)، 1923 ، (قاهره: السّعادة 1 ، ج الکواکب الدّرّیّه فی مآثر البهائیّه عبدالحسین آواره، 55 . آواره به خطا ماکو (بجای چهریق) نوشته است. 129 ص
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2