275 ،نایباب اب راجاق تلود ییورایورایوررایور طریق نسخ شریعت اسلام و آغاز قیامت را اعلام نمود. پس از اینکه خبر این واقعه و نقض احکام اسلامی و شایعۀ اعمال قبیحی که به بابیان نسبت داده شد به گوش اهالی نیالا در مازندران رسید، اهالی این روستا به بابیانی که می ای را کشته یا مجروح نمودند و از بدشت آمده بودند حمله کرده و عدّه 64 اموالشان را به تاراج بردند. مندرجات تاریخ لطف علی میرزا نیز مؤیّد وجود جوّی از خصومت و نویسد که اصحاب ملّا دشمنی نسبت به بابیان در این زمان است. او می حسین هنگام ورود به مازندران به موکب شاهزاده خانلر میرزا که تازه به حکومت آن ولایت منصوب شده بود برخوردند (نیمۀ دوّم ماه اوت). وقتی که شاهزاده پی برده بود که گروه مزبور بابی هستند به چند نفر از ایشان با هستید. قتل 65 شما همه بابی هستید و شما مفسد فی الارض ˝ تغیّر گفته بود که شما لازم و شاه [محمّد شاه] حکم کرده هر جا شماها را پیدا کنند بقتل اگرچه در منابع دیگر ذکر نشده که محمّد شاه دستور به قتل بابیان 66˝. رسانند داده بود امّا این حادثه نمایانگر وضعیّت حادّ و دشواری است که بابیان دچار آن شده بودند. کمی پیش از آن، ملّا حسین به پیشنهاد لطف علی میرزا 67 ای از اصحاب کشیک بکشند. ها عدّه دستور داده بود که شب هنگامی که اصحاب بابی در نزدیکی بارفروش خبر مرگ محمّد شاه را اند که به سبب دانسته ها بدون شک می شنیدند راهی این شهر گردیدند. آن ای شدید نسبت به حضور سعید العلماء عالم صاحب نفوذِ این شهر که کینه ای به پا شود. در عین حال همراهان ملّا بابیان داشت ممکن است غائله ها ناگزیر شده اند. کمی پیش از آن، آن ای جز این نداشته حسین ظاهراً چاره بودند قریۀ اَریم را ترک کنند چون بعضی از مردم شکایت کرده بودند که اند و برخی دیگر گفته بودند که بابیان چراگاه مالهای ایشان را اشغال کرده آذوقه کمیاب شده است چون اصحاب بابی پول خوبی بابت مایحتاج خود فروختند. مردم تهدید ها می پرداختند و همه برنج و اجناس خود را به آن می 64 Nabil, Dawn-Breakers, pp. 298–300; Munirih Khanum, Munírih Khánum: Memoirs and Letters, Sammireh Anwar Smith, trans. (Los Angeles: Kalimát Press, 1986), pp. 15–16. از سورۀ مائده است. 32 مبتنی بر آیات قرآنی و از جمله آیۀ ˝ افساد در ارض ˝ اصطلاح 65 .1۴ تاریخ، ص 66 .6 ،4 همانجا، صص 67
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2