باب و جامعۀ بابی ایران 280 داشت. او نیز ظاهراً قادر به تدارک یک قیام بابی بود. با وجود این، نه حجّت و نه وحید و نه هیچ بابی دیگری نکوشید قیامی به پا کند. باب علی رغم مسجونیّتش با اصحاب خود در ارتباط بود و اگرچه محتمل است که در یک نوبت اهل ایمان را به پیوستن به بابیان در بقعۀ شیخ طبرسی امر نموده باشد امّا هیچ گاه دستور به جهاد تهاجمی نداد. در شرح واقعۀ شیخ طبرسی که در تواریخ اوّلیّۀ بابی و تواریخ متأخّرتر بهائی آمده شاهدی موجود نیست که نشان دهد بابیان حاضر در آنجا در سر اند. ادّعای سپهر مورّخ دربار هوای تأسیس یک حکومت دینی بابی داشته هر یک پادشاه مملکتی و حاکم ˝ داد که ها وعده می که ملّا حسین به بابی تضادّی آشکار با مفاد این تواریخ دارد که طبق آن ملّا 82 خواهد شد ˝ ولایتی ها به مازندران و برخوردشان با حسین به فاصلۀ کوتاهی پس از ورود بابی موکب شاهزاده خانلر میرزا، به همراهان خود هشدار داده بود که همگی به قتل خواهند رسید. وی گفته بود که هر کدام از ایشان که مایل بود گروه را بعد از این بخواهد برود ˝ کرد چه که ترک نماید باید همان موقع اقدام می باشد. راهها را خواهند گرفت و خونهای ما را خواهند ریخت. ممکن نمی 83˝. عنقریب از [هر] طرف اعدا هجوم خواهند آورد دهد که اصحاب بابی خود را یاغی و روایات شاهدان عینی نشان می شمردند و در پاسخ به مقامات دولتی نیز انکار چنین مقصدی شورشی نمی نمودند. برخی منابع به تعویض نامه و پیام بین بابیان و شاهزاده مهدی قلی ای با کنند. مطابق تاریخ لطف علی میرزا، شاهزادۀ حاکم نامه میرزا اشاره می ها را متّهم کرده بود که لحن درشت خطاب به ملّا حسین فرستاده بود و بابی چنین نوشته بود که بابیان چارۀ لشکر سلطان اند. شاهزاده هم فساد به پا کرده توانند بکنند و باید ولایت را ترک کنند. سپس لطف علی میرزا را نمی کند. مختصراً سؤال و جواب بین ملّا حسین و فرستادۀ شاهزاده را نقل می ها اثبات شود ای بیاورند تا حقّیّت آن فرستاده گفته بود که بابیان باید معجزه ها متّفق و اینکه شاهزاده گفته بود که اگر بابیان معجزه ظاهر کنند او با آن .1019 ، ص 3 ، جناسخ التّواریخ 82 نقطة چنین ن. ک. به براون، . هم 19–18 لطف علی میرزای شیرازی، تاریخ، صص 83 .Nabil, Dawn-Breakers, p. 326 ؛156–155 ، صصالکاف
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2