باب و جامعۀ بابی ایران

باب و جامعۀ بابی ایران 292 اردوی لشکر رود تا حقّانیّت آئین باب را به اثبات رساند و وعده دادند که 122 اگر چنین کند مطیع او گردند. قلعه را به همراه تنی چند از اصحابش ترک 18۵0 ژوئن 17 وحید در روز های مدافع قلعه قرار گذاشته بود که چند روز جنگ و ستیز ‌ وی با بابی 123 کرد. را متوقّف سازند و منتظر خبر از او باشند. فرماندهان سپاه کمی بعد از ورود وحید به اردو نقضعهد نموده او را توقیف کردند و به زودی وی را واداشتند ها بخواهد که قلعه را خالی کنند. قرار ‌ ای به اصحاب خود نوشته از آن ‌ تا نامه ها که همراه وحید به اردو آمده بود این پیغام را برساند. ‌ شد یکی از بابی آمده است که وحید نامۀ دیگری مرقوم داشت و به مدافعان قلعه هشدار داد که فریب فرماندهان لشکر را نخورند و آن را به دست همان بابی سپرد تا به اصحاب قلعه تسلیم کند. امّا او به وحید خیانت نموده حاجی زین العابدین خان را از نامۀ دوّم مطّلع ساخت و از طرف او مأمور شد که فقط نامۀ اوّل را 124 برساند. اگرچه مدافعان قلعه از پیامی که دریافت نمودند دچار حیرت شدند امّا نتوانستند به خود اجازه دهند که از دستور رهبر خود سر پیچند لذا شب هنگام ها ‌ قلعه را ترک گفتند و برخی اسلحۀ خود را به همراه بردند. بسیاری از آن در راه به دست سربازان و مردان حاکم به قتل رسیدند امّا برخی توانستند خود را مخفی نمایند. بعد از تصرّف قلعۀ خواجه و دفع خطر مدافعان آن، حرمتی بر جسدش روا داشتند (اواخر ‌ وحید را به قتل رساندند و هر نوع بی سپاهیان و از جمله لشکری که تازه از شیراز رسیده بود محلّۀ 125.)1850 ژوئن ها ساکن آن بودند تاراج نموده و برای سه تا ‌ چنارسوخته را که اغلب بابی . مقایسه 227–22۶ ، صصنقطة الکاف ؛ براون، 1۴–13 محمّد شفیع نیریزی، تاریخ، صص 122 .Nabil, Dawn-Breakers, pp. 488–89 کنید با ، به نقل 18۵0 ژوئیۀ 3 ژوئن تا 23 برای این تاریخ ن. ک. به گزارش میرزا محمود برای 123 .Momen, Bábí and Bahá’í Religions, pp. 110–11 از ؛ فاضل Nabil, Dawn-Breakers, pp. 490–91 ؛1۶–1۴ محمّد شفیع نیریزی، تاریخ، صص 124 .228–227 ، صصنقطة الکاف ؛ براون، ۴۲۰–۴۱۹ ، صص 2 ج ˝،ّ ظهور الحق ˝ ، مازندرانی ؛Nabil, Dawn-Breakers, pp. 491–94, 499 ؛18–1۶ محمّد شفیع نیریزی، تاریخ، صص 125 .۶۳۹ ص ˝، سندی ˝ ، ؛ ابراهیم نیریزی ۴۲۸ ، ص 2 ج ˝،ّ ظهور الحق ˝ ، فاضل مازندرانی Dawn-Break�( به قتل رسید 18۵0 ژوئن 29/12۶۶ شعبان 18 مطابق قول نبیل وحید در روز آید که تاریخ ‌ برمی 18۵0 ژوئیۀ 3 ژوئن تا 23 از گزارش میرزا محمود برای .)ers, p. 499 مزبور از تاریخ حقیقی این حادثه چندان دور نیست (Momen, Bábí and Bahá’í Religions, pp. 110–11).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2