301 ،نایباب اب راجاق تلود ییورایورایوررایور آمیز تلقّی گردیده مضلّ شمرده شده حجّت به علّت عقایدی که فاسد و بدعت امّا ذکری نیامده که بابی باشد. مطابق تواریخ بابی و بهائی حجّت یک سال پیش از این تاریخ به امر باب ایمان آورده بود. تا این زمان احتمالاً بسیاری از مریدان حجّت نیز به پیروی از رهبر خود به دین بابی اقبال نموده بودند. ای به آئین باب در استشهاد فوق دلالت بر این امّا عدم وجود هیچ نوع اشاره نمودند. دارد که آشکارا دین جدید خود را اظهار و ترویج نمی حجّت بعد از ورود به تهران از برگشتن به زنجان منع شد. پس از ) و آغاز نبرد مازندران، خبر یافت که 18۴8 درگذشت محمّد شاه (سپتامبر به این علّت حجّت از پایتخت 148 امیر کبیر قصد دارد او را به قتل رساند. ). در حدود این زمان، امیر 18۴9 گریخت و راهی زنجان گردید (اوائل اصلان خان مجدالدّوله دائی ناصرالدّین شاه به حکومت زنجان منصوب گردید و از طرف امیر کبیر مأمور شد حجّت را دستگیر و به پایتخت روانه سازد. جنگ زنجان یک سال بعد درگرفت. 18۵1 – ژانویۀ 18۵0 واقعۀ زنجان، مه شهر زنجان شاهد آغاز نبردی گردید که در تاریخ مبارزات 18۵0 در ماه مه بین دولت قاجار و بابیان در نیمۀ قرن نوزدهم میلادی از همه خونبارتر بود. سرباز و چریک که مسلّح به حدّ اقلّ هجده توپ و خمپاره 20000 به تقریب زنجان در این زمان شاید جمعیّتی در 149 ها به مقابله پرداختند. بودند با بابی شمار بابیان با احتساب زنان و کودکان شاید 150 نفر داشته است. 12000 حدود 148 Dawn-Breakers, pp. 539, 555. –10۶2 ، صص 3 ، جناسخ التّواریخ ؛ سپهر، Momen, Bábí and Bahá’í Religions, p. 114 149 حدّ اقلّ دو غلط و افتادگی ناسخ التّواریخ . شرح واقعۀ زنجان در این طبع از کتاب 10۶8 مقامی ای که به کوشش جهانگیر قائم مهمّ تایپی دارد. برای مقایسه ن. ک. به متن نسخه ناسخ التّواریخ: دورۀ کامل تاریخ به طبع رسیده است: محمّد تقی لسان الملک سپهر، ش). 1337 ، (تهران: امیر کبیر قاجاریّه های مختلف قرن نوزدهم میلادی به تفاوت تخمین جمعیّت شهر زنجان را در سال 150 اند. برای مثال ن. ک. به: زده M. Tancoigne, A Narrative of a Journey into Persia, and Residence at Teheran: Containing a Descriptive Itinerary from Constantinople to the Persian Capital (London: William Wright, 1820), p. 83 (10,000); Horatio Southgate, Narrative of a Tour through Armenia, Kurdistan, Persia, and Mesopotamia: With Observations on the Condition of Mohammedanism and Christianity in Those Countries (New York: D. Appleton & Co., 1840),
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2