باب و جامعۀ بابی ایران

باب و جامعۀ بابی ایران 314 امّا برای اینکه 193 اقدامی نکنند و به جای آن حاکم جدیدی تعیین نمایند. ها ‌ طرفی آن ‌ یک قیام مردمی به پیروزی انجامد حمایت علما و یا لااقلّ بی ها محال بود. به علاوه، بعد از ‌ ضروری بود. ولی چنین چیزی در مورد بابی نبرد شیخ طبرسی و اغتشاشات یزد، موضع امیر کبیر در برابر بابیان صرفاً تر شده بود. لذا برای بابیان زنجان بدیهی بود که جنگ با حاکم محلّی ‌ سخت ها ادامه ‌ به دخالت دولت مرکزی منتهی خواهد شد و تا قلع و قمع کامل بابی خواهد یافت. بدین ترتیب حجّت و مریدان او از شروع جنگ با دولت بردند. امّا حاضر بودند برای اینکه نگذارند یک بابی بیگناه ‌ محلّی نفعی نمی در زندان حاکم به تدریج تباه شود خطری را بر خود بخرند. شمار زیاد بابیان در زنجان اسباب نگرانی شدید امیر کبیر بود. ظاهراً او تواند وضعیّتی را که ممکن بود ‌ بر این تصوّر بود که با از بین بردن حجّت می خطر سازد. امّا به هیچ وجه مایل نبود سبب آغاز جنگی ‌ به بحران انجامد بی پرهزینه شود. صرف نظر از اینکه امیر در ابتدا چه امیدهائی در دل داشت و نمود، بعد از آغاز مخاصمات، هدف او نابودی ‌ هائی با خود می ‌ چه حساب ها گردید. همچنان که قبلاً ذکر شد، به گزارش استیونز کنسول ‌ کامل بابی امیر نظام تخریب شهر و قتل عام اهالی را ˝ انگلیس در تبریز در اواخر جنگ 194 تصویب کرد. ˝ چنانچه ضروری باشد ای نداشتند که جنگی خونین در ‌ ها و امیر کبیر هیچ کدام علاقه ‌ بابی زنجان روی دهد، امّا این مطلب در مورد طرف دیگر این جدال یعنی علمای ناپذیر مخالف آئین بابی بودند ‌ کرد. علما به نحوی سازش ‌ زنجان صدق نمی های ‌ و با حجّت نیز سابقۀ دشمنی داشتند و به هیچ چیز جز سرکوب کامل بابی کرد که او را دستگیر کنند و اگر ‌ شدند. اگر حجّت قبول می ‌ زنجان راضی نمی پذیرفتند، تا حدّ زیادی اسباب رضایت خاطر ‌ مریدان او چنین امری را می رفت علما باز هم وجود ‌ شد امّا حتّی اگر حجّت هم از میان می ‌ علما فراهم می کردند ‌ بینی می ‌ تافتند. بدون شک علما پیش ‌ یکجامعۀ بابی را در شهر برنمی ها ‌ که حامیان حجّت حاضر نخواهند شد او را با خفّت و خواری به دست آن دهند برای امری که به ‌ ها ترجیح می ‌ دانستند که بسیاری از آن ‌ تسلیم کنند و می ،197۵ دسامبر 11/13۵۴ آذر 20 ، اطّلاعات ؛91۴–913 ، صص 2 ، جناسخ التّواریخ سپهر، 193 .Walbridge, “Babi Uprising in Zanjan,” p. 348, n. 32 ؛10 ص ، به نقل از 18۵0 نوامبر 29 ، گزارش به پالمرستون 194 Momen, Bábí and Bahá’í Religions, p. 121.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2