باب و جامعۀ بابی ایران

317 ،نایباب اب راجاق تلود ییورایورایوررایور که همان طور که در شیخ طبرسی پیش آمد همگی کشته خواهند شد؛ و گفت چنین توضیح ‌ که هر کس طاقت این همه را ندارد به طرف مسلمانان برود. هم شرح آقا عبدالاحد 202 داد که آنچه قرار بود پیش آید جزو فتنۀ آخرالزّمان بود. دهد که حجّت از آغاز جنگ تا پایان ‌ نیز مانند تاریخ میرزا حسین نشان می آن به دفعات به اصحاب خود واضحاً گفت که آزادند میدان را ترک کرده ها از روی خجالت یا اجبار ‌ خواست که آن ‌ جان خود را بدر برند. او نمی 203 بمانند. ها ‌ از منابع بهائی و ازلی محاصرۀ زنجان مشخّص است که جنگ بابی کاملاً جنبۀ دفاعی داشته. اصحاب حجّت به سپاهیان و قوای چریک که در خارج حصار شهر اردو زده یا در داخل شهر سنگر گرفته بودند هیچ گاه ها ‌ شد. در ابتدا بابی ‌ ها تمام می ‌ شبیخون نزدند، اگرچه این امر به ضرر آن نیمی از زنجان را در تصرّف داشتند. اصحاب حجّت بدون شکّ قادر ها را غافلگیر نمایند، امّا حتّی در ‌ اند به دشمنان خود شبیخون زده آن ‌ بوده منابع موجود به قلم نویسندگان مسلمان هم مطلقاً ذکری از چنین حملاتی نیست. مطابق قول میرزا حسین زنجانی، بعضی از اصحاب مخصوصاً از ها اجازه دهد به سپاهیان شبیخون زنند ولی او ‌ حجّت خواسته بودند که به آن هدف او از جنگ کاملاً دفاعی این بود که 204 ها را ردّ کرده بود. ‌ تقاضای آن جنگیدند واضحاً نشان دهد ‌ ها می ‌ هائی که بر علیه بابی ‌ به مقامات دولتی و آن 205 که اصحاب او قصدشان شورش و تصرّف شهر نبود. تنها در اواخر جنگ و بعد از سقوط قلعۀ علی مردان خان بود که حجّت به اصحابش دستور داد به قوای دشمن که در حال پیشروی بود حمله کنند. میرزا حسین زنجانی و آقا عبدالاحد زنجانی از این حملات با کلمات ها را در برابر روش قبلی پیکار بابیان که آن ‌ کنند و آن ‌ یاد می ˝ قتال ˝ و ˝ جهاد ˝ دهد که ‌ اند نشان می ‌ دهند. شرحی که نوشته ‌ خوانند قرار می ‌ می ˝ دفاع ˝ را ب. 8 ، برگتاریخ 202 ترجمۀ .Browne, “Personal Reminiscences,” p. 808 ب. مقایسه کنید با 18 ، برگتاریخ 203 چنین ن. ک. به حسین زنجانی، تاریخ، برگ ‌ براون از عبارت مورد نظر دقیق نیست. هم الف. 19 ب. این مسئله قبل از آمدن محمّد خان میرپنج در اوت مطرح شده بود. 11 ، برگتاریخ 204 همانجا. 205

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2