تاریخ بهائیان در خراسان

۱۸۱ ﻭ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﺣﻔﻆ ﺭﺍ ﺧﻮﺩ ﻣﺬﻫﺒﻰ ﺷﻌﺎﺋﺮ ﺳﺎﻳﺮ ﻭ ﮐﻨﻴﺴﺎ ﻭ ّٰﺣﺘﻰ ﻫﺎ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻧﻔﺮ ﻳﮏ ﻗﻠﺒﴼ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻧﺸﺪ . ﺑﺮ ﺑﺎﺭﻯ ﻫﺮ ﭼﻨ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺑﺎ ﻣﻠﺘﻰ ﭼﻨﻴﻦ ﮐﻪ ﺍﺳﺖ ﻭﺍﺿﺢ ﻭ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺑﺼﺮﻯ ﺫﻯ ﺳﻮﺍﺑﻘﻰ ﻴﻦ ﺟﺰ ﺑ ﻣﻌﻘﻮﻟﻪ ﻣﻤﮑﻨﮥ ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺑﺎ ﻪ ﺁﺑﺎ ﻫﺰﺍﺭﺳﺎﻟﮥ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﻣﺬﻫﺐ ﻭ ﻧﻴﺎﺑﺪ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺗﺎﺯﻩ ﺁﺋﻴﻦ ﻭ ﺩﻳﻦ ﻧﺪﻫﺪ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﺭﺍ ﺧﻮﺩ ﺍﺟﺪﺍﺩﻯ ﻭ ، ﮐﻨﺪ ﺍﻗﺘﻀﺎ ﺍﻟﻬﻰ ﻣﺸﻴﺖ ﻭ ﻏﻴﺒﻰ ﻭﺳﺎﺋﻞ ﻣﮕﺮ ٓ . ﺩﻭﺭﮤ ﺩﺭ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﻬﺎﺋﻴﺖ ﻳﻬﻮﺩﻳﺎﻥ ﺍﺯ ﮐﺜﻴﺮﻯ ﺟﻤﻊ ﻭ ﮔﺸﻮﺩ ﺭﺥ ﻭ ﮐﺎﺷﺎﻥ ﻭ ﻫﻤﺪﺍﻥ ﺩﺭ ﻧﻘﺎ ﻭ ﻃﻬﺮﺍﻥ ﻭ ﻳﺰﺩ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﻁ ﺑﻬﺎءﺍﻟﻠﻪ ﮔﺮﺩﻳﺪﻧﺪ ﻣﺆﻣﻦ . ﭼﻨﺪﻳﻦ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﺩﺭ ﻇﻞ ﺩﺭ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ّﻋﺎﺋﻠﻪ ﺍﻻﺳﻼﻣﻰ ﺟﺪﻳﺪ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻡ ﮐﻪ ﻣﺤﺸﻮﺭﻧﺪ ﺍﻣﺮ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻫﺎ . ﺍﻗﺒﺎﻝ ﻭ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﺯ ﻣﺠﻤﻠﻰ ﺟﺎ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﻣﺎ ﺑﻬﺎﺋﻴ ﺍﺳﺎﻣﻰ ﻭ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ، ﮐﻠﻴﻤﻰ ﺎﻥ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺷﺪﻩ ﻣﺒﺎﺭﮎ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻦ ﮐﻪ ﺋﻰ ﺑ ﺍﻧﺪ ﻪ ﻣﻰ ﻣﺬﮐﻮﺭ ﺑﻮﺩ ﺩﺳﺘﺮﺱ ﺩﺭ ﮐﻪ ﺣﺪﻯ ﺩﺍﺭﻳﻢ . ﺩﺭ ﺍﺯﻏﻨﺪﻯ ﺍﺣﻤﺪ ﻣﻴﺮﺯﺍ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﮐﻪ ﻭﻗﺘﻰ ﮔﻔﺘﻴﻢ ﭘﻴﺶ ﺗﺮﺑﺖ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻭﻃﻦ ﺍﺯ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﺍﻟﺤﻔ ﮐﻠﻴﻤﻰ ﺍﺯ ﻧﻔﺮﻯ ﭼﻨﺪ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﻭﺍﺭﺩ ﻆ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺁﺷﻨﺎﺋﻰ ﺳﺎﺑﻘﮥ ﺍﻭ ﺑﺎ ﮐﻪ ﺗﺮﺑﺖ ﻫﺎﻯ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻣﻌﺘﺮﻑ ﮐﻤﺎﻻﺗﺶ ﻭ ﻓﻀﺎﺋﻞ ﻭ ﺗﻘﻮﻯ ﻭ ﺯﻫﺪ ﺑﺮ ﻭ ﺑﺮ ﺗﻔﺘﻴﺶ ﻭ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺻﺪﺩ ﺩﺭ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﭼﻪ ﻭﺍﺳﻄﮥ ﺑﻪ ﮐﻪ ﺍﻯ ﻋﺰ ﻭ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺍﺯ ﺟﻠﻴﻞ، ﺷﺨﺺ ﺍﻳﻦ ّ ﺧﻮﺩ ﺕ ﭼﺸﻢ ﻭ ﭘﻮﺷﻴﺪﻩ ﺫﻟ ﺍﻳﻦ ﺑﻪ ّﺭﺍﺿﻰ ﺍﺳﺖ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ ﻇﺎﻫﺮﻯ ﺖ . ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﺁﻗﺎ ﺍﺯ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺷﺎﻫﻮﺭﺩﻯ ﺟﺬﺍﺏ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺧﻮﻯ ، ﺍﻭﻝ ﻣﻮﺳﺎﻯ ﺣﺎﺟﻰ ﻭ ،ّ ﻭ ﻣﻼ ّ ﺍﺳﻤﻌﻴﻞ ﺯﺍﺩﻩ ﺩﺍﻭﺩ ﺁﻗﺎ ﻭ ﻭ ﺯﺭﮔﺮ، ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺷﺎﻫﻮﺭﺩﻯ ﻣﻼ ّ ﻭ ﺍﺳﻤﻌﻴﻞ ﻣﻼ ّ ﺫﺑﻴﺢ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﺗﺮﺑﺖ ﺩﺭ ﮐﻪ ﻏﻴﺮﻫﻢ ﻭ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻣﺸﻐﻮﻝ . ﻳﻌﻘﻮﺏ ﮐﺮﺑﻼﺋﻰ ﺑﻮﺍﺳﻄﮥ ﻧﻔﻮﺱ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﺪﻯ ﺍﺯ ﺑﻌﺪ ﮐﻪ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺿﻤﻦ ﺫﮐﺮﺵ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﺭﺍ ﻣﺒﺎﺭﮎ ﺍﻣﺮ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﺑﻴﺎﻳﺪ، ﺗﺮﺑﺖ ، ﻭ ّﻣﺒﻠﻐ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﺩﻳﮕﺮ ﻴﻦ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﺗﮑﻤﻴﻞ . ﺳﻨﻪ ﺍﺯ ١٢٩٠ ﮪ . ﻕ ] . ۱۸۷۳ ﻡ [. ﻣﺤﺸﻮﺭ ﺍﻣﺮ ﺍﻳﻦ ﻟﻮﺍﻯ ﺗﺤﺖ ﻏﻔﻴﺮﻯ ﺟﻢ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﻢ ﺍﺯ ﻭ ﺑﻬﺎءﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺨﻠﻴﻞ ﺍﺑﻨﺎء ﺑﻪ ﮔﺮﺩﻳﺪ ﻣﻔﺘﺨﺮ ﻧﺪ . ّﺍﺣﺒﺎﻯ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ﮐﺘﻤﺎﻧﻰ ﻭ ﺳﺘﺮ ﺗﺮﺑﺖ ﮐﻠﻴﻤﻰ . ﻣﻘﺪ ﻣﺒﺎﺭﮎ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﺩﺭ ّ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻡ ﻭ ﻣﻴﺪﺍﺩﻧﺪ ﺍﻏﻴﺎﺭ ﺑﻪ ﺭﺍ ﻣﺒﺎﺭﮎ ﺁﺛﺎﺭ ﻭ ﺍﻟﻮﺍﺡ . ﺁﻥ ﻣﻔﺘﺎﺡ ﮐﻪ ﺭﺍ ﻣﺒﺎﺭﮎ ﻟﻮﺡ ﺭﻭﺯﻯ ًﻣﺜﻼ ” ﻳﺎ ﺳﻠﻤﺎﻥ “ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﺍﺳﺘﻤﺎﻉ ﺭﺍ ﺁﻥ ﮐﺜﻴﺮﻯ ﺟﻤﻊ ﻭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ ﻣﻨﺒﺮ ﺑﺎﻻﻯ ﮐﻪ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﺍﺳﺖ، .

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2