تاریخ بهائیان در خراسان

۲۴۷ ﺣﺴﻴﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﻴﺮﺯﺍ ﭘﺴﺮ ﻣﻴﺮﺯﺍ ﻣﺤﻤﺪ ، ﻭ ﺍﻭ ﺍﺟﺰﺍﻯ ، ﺑﺎﻍ ﺩﺭﺏ ﻣﺪﺕ ﺍﻳﻦ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﺭ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻯ ﮐﻪ ﺁﻥ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺑﺴﺘﻪ ﺧﻮﻳﺶ ﺑﺮﻭﻯ ﺭﺍ ﺣﮑﻮﻣﺘﻰ . ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻭ ﻣﻈﻠﻮﻣﻴﻦ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺍﻣﺎ ﻭ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺑﻮﺩ ﻧﺎﻇﺮﻳﻦ ﻋﺒﺮﺕ ﻋﻠﺖ ﻣﺤﺒﺲ، ﺩﺭ . ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﺁﻗﺎ ﺣﺴﻴﻦ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺍﺯ ﭘﺲ ﻣﺤﺒﺲ، ﺭﺋﻴﺲ ﺑ ﺭﺍ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻫﻤﻪ ﺮﺍﻯ ﻣﻰ ﻧﻤﻮﺩ . ِﻣﻦ ﻏﻼﻡ ﻣﻴﺮﺯﺍ ﺷﻬﺎﺩﺕ، ﺭﻭﺯ ﺻﺒﺢ ﺟﻤﻠﻪ ﺭﺿ ﺣﺴﻴﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺁﻗﺎ ﺎ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺭﺋﻴﺲ ﻣﺤﺒﺲ ﺭﺍ ﻭﺍﻗﻌﻪ ﻭﻗﻮﻉ ﺍﺯ ﺭﺍ ﺍﻭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﻧﺎﮔﺰﻳﺮ ﻧﻔﺮ ﻳﮏ ﮐﺮﺩ ﺧﻮﺍﻫﺶ ﻭ ﻧﻤﻮﺩ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﺣﺎﺿﺮ ﺭﺍ ﺳﻠﻤﺎﻧﻰ ﮐﻨﺪ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﺍﺻﻼﺡ ﺭﺍ ﺧﻮﺩ ﺳﺮ ﻭ ﻣﺤﺎﺳﻦ ﺗﺎ . ﺗ ﭼﻨﻴﻦ ﻫﻢ ﮐﻪ ﻧﻤﻮﺩ ﻘﺎﺿﺎ ﺑﻴﺎﻭﺭﻧﺪ ﺗﻤﻴﺰ ﻟﺒﺎﺱ ﺩﺳﺖ ﻳﮏ ﻣﻨﺰﻝ ﺍﺯ ﺑﻠﮑﻪ ﺭﻭﺣﴼ ﻓﻘﻂ ﺁﻧﮑﻪ ﻧﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ، ﻣﻮﻗﻊ ﺩﺭ ﺗﺎ ﻫﻢ ﺟﺴﻤﴼ ، ﺑﺎﺷﺪ ﺁﺭﺍﺳﺘﻪ ﻭ ﻣﻄﻬﺮ ﻭ ﭘﺎﮎ ّ . ﺭﺍ ﺧﻮﺩ ﺭﻓﻘﺎﻯ ﺳﭙﺲ ﭼﻨﻴﻦ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﻧﻤﻮﺩ، ﺍﻇﻬﺎﺭ ” ﻣﻰ ﺷﻬﻴﺪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﮐﻪ ﺩﻳﺪﻡ ﺧﻮﺍﺏ ﺩﻳﺸﺐ ﺷﻮﻳﻢ . ﺍﺳﺖ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻭﻗﺖ . ﻻﺯﻡ ﺧ ﺻﻮﺭﺕ ﻭ ﺳﺮ ﻫﻢ ﺷﻤﺎ ﺍﺳﺖ ﻮﺩ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺩﺭ ﮐﻪ ﺑﭙﻮﺷﻴﺪ ﺗﻤﻴﺰ ﻟﺒﺎﺱ ﻭ ﮐﻨﻴﺪ ﺍﺻﻼﺡ ﺭﺍ ﺟﺎﻥ ﺑﺎﺯﻯ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﺗﻤﻴﺰ ﻭ ﭘﺎﮎ ﻫﻤﻪ “. ﻣﺬﮐ ﺣﺴﻴﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺁﻗﺎ ﺑﻌﺪ ﻣﺤﺒﻮﺳﻴﻦ ﺳﺎﻳﺮ ﻭ ﻮﺭ ﻧﻘﻞ ﻫﺎ ﻣﻰ ﻃﻴﺒﮥ ﮐﻠﻤﮥ ﻣﻈﻠﻮﻣﻴﻦ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺍﺯ ﻗﺒﻞ ﮐﻪ ّﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ” ﺭﺍﺟﻌﻮﻥ ﺍﻟﻴﻪ ﺍﻧﺎ ﻭ ﻟﻠﻪ ّّﺍﻧﺎ “ ﺑﺮ ﺭﺍ ﺭﺍﻧﺪﻧﺪ ﺯﺑﺎﻥ . ِﻣﻦ ﻏﻼﻡ ﻣﻴﺮﺯﺍ ﺟﻤﻠﻪ ﺭﺿ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﮐﻠﻤﮥ ﺫﮐﺮ ﺍﺯ ﺑﻌﺪ ﺎ ” : ﺗﻮ ﺧﺪﺍﻳﺎ ﺷﺎﻫﺪﻯ “... ﺳﺎ ﮐﻪ ﺑﻮﺩ ﻧﺮﺳﺎﻧﺪﻩ ﺍﺗﻤﺎﻡ ﺑﻪ ﺭﺍ ﺧﻮﺩ ﮐﻼﻡ ﻫﻨﻮﺯ ﻃ ﺑﺮ ﻮﺭ ﺑ ﻭ ﻧﻮﺍﺧﺘﻨﺪ ﻓﺮﻗﺶ ﻪ ﻣﺎﻧﺪ ﺑﺎﺯ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻧﺶ ﻭ ﺁﻏﺸﺘﻪ ﺧﻮﻳﺶ ﺧﻮﻥ . ﺍﺳﺪ ﺁﻗﺎ ﻣﺤﺒﻮﺳﻴﻦ ﺟﻤﻠﮥ ﺍﺯ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﺁﻗﺎ ﻧﺠﻞ ، ﻋﻠﻰ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻗﺮﺑﺎﻧﻰ ﺷﻬﺪﺍ ﺟﺰﻭ ﺑﻮﺩ ﺑﻨﺎ ﭼﻮ ﻟﮑﻦ ﺷﻮﺩ ﺧﻮﺵ ﺁﻭﺍﺯ ﻭ ﻟﺤﻦ ﻭﺍﺳﻄﮥ ﺑﻪ ﻥ ّﻋﺪﻩ ﺍﻯ ﺑﻮﺍﺳﻄﮥ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﻪ ﻭ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻓﺮﻳﻔﺘﻪ ﺭﺍ ﺭﺳﻴﺪ ﺍﻭ ﻧﻮﺑﺖ ﭼﻮﻥ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺩﻭﺳﺖ ﺭﺍ ﺍﻭ ﺗﺮﺑﺖ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻗﺴﻤﺘﻰ ﺳﻠﻮﮐﻰ ﺧﻮﺵ ّﻋﺪﻩ ﺍﻯ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﻭﺳﺎﻃﺖ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺭﻓﺘﻪ ﺷﻴﺨﻴﻦ ﭘﻴﺶ . ﻭﺳﺎﻃﺖ ﺷﻴﺨﻴﻦ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺷﺮﻁ ﻳﮏ ﺑﻪ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻨﺪ . ﻳﻌ ﺗﺮﺍﺷﻨﺪ ﺑﻪ ﺭﺍ ﺍﻭ ﻫﺎﻯ ﺯﻟﻒ ﻗﺘﻞ ﻋﻮﺽ ﺩﺭ ﺑﺎﻳﺪ ﻨﻰ . ﺁ ﺩﺭ ﺯﻳﺮﺍ ﺗﺮﺍﺷﻴﺪﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﻥ ﺯﺷﺖ ﻭ ﺑﺪﺗﺮﻳﻦ ﺯﻟﻒ ﻣﻰ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺗﺮﻳﻦ ﮔﺮﺩﻳﺪ ﺩﺭ ﺗﺮﺍﺷﻴﺪﻩ ﺯﻟﻒ ﺟﻮﺍﻥ ﻭ ﺳﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻤﺮﺩﻩ ﺭﺳﻮﺍ ﻭ ﺷﮑﺴﺘﻪ ﺷﺪ . ﺧﻤﺴﻪ ﺷﻬﺪﺍﻯ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻭﻗﻮﻉ ﺍﺯ ﭘﺲ ﺍﻏﻠﺐ ، ﺑﻬﺎﺋﻴ ﺣﺎﻟ ﻭ ﺷﺪﻧﺪ ﻓﺮﺍﺭﻯ ﺎﻥ ﻭ ﺳﮑﻮﻥ ﺖ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2