تاریخ بهائیان در خراسان

۲۶۲ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺍﺣﻤﺪ ﻣﻴﺮﺯﺍ ﺣﺎﺟﻰ ﻓﺘﻮﺍﻯ ﻭ ﻣﻌﻠﻢ ﻭﺭﻭﺩ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻭ ﺟﻤﻊ ّﻣﺴﺠﺪ ، ﺑﺪﻥ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺧﻴﺎﻝ ﻭ ﻗﻄﻌ ﻗﻄﻌﻪ ﺭﺍ ّﻣﻌﻠﻢ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﻪ . ﻭ ﺷﺪ ﻣﺴﺠﺪ ﻭﺍﺭﺩ ﻃﻤﺄﻧﻴﻨﻪ ﻭ ﻭﻗﺎﺭ ﺑﺎ ﻣﻌﻠﻢ ﮐﻪ ﻫﻤﻴﻦ ّﻟﮑﻦ ﻭ ﺷﺪﻧﺪ ﮔﻮﺵ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﻤﻮﺩ ﺍﺳﺘﻔﺴﺎﺭ ﺭﺍ ﺧﻮﺩ ﺍﺣﻀﺎﺭ ﻋﻠﺖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺭﺍ ّﻣﺠﺘﻬﺪ ﮔﺸﺘﻨﺪ ﻣﺬﺍﮐﺮﺍﺕ ﻧﺘﻴﺠﮥ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﻗﺖ ّﺑﺎ . ﻣﺘﻔﺮ ﺳﺆﺍﻻﺕ ّﻣﺠﺘﻬﺪ ﻣﻌﻠﻢ ﻭ ﻧﻤﻮﺩ ﻃﺮﺡ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻭ ﺍﺻﻮﻝ ﻭ ﻓﻘﻪ ﺍﺯ ّﻗﻪ ﺑﻴﺎﻧﻰ ﺑﺎ ﻭ ﻓﺼﻴﺢ ﺩﺍﺩ ﺟﻮﺍﺏ ﺭﺍ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻣﻊ، ﻭ ﺑﻠﻴﻎ . ﮔﺮﺩﻳﺪ ﻗﺎﻧﻊ ﻣﻨﺼﻒ ﻣﺠﺘﻬﺪ ﮐﻪ ﻃﻮﺭﻯ ﺑﻪ . ﻣﻌﻠﻢ ّﺳﭙﺲ ﻣﺎﻧﺪ ﻋﺎﺟﺰ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺭ ﻣﺸﺎﺭﺍﻟﻴﻪ ﻟﮑﻦ ﻧﻤﻮﺩ، ﻣﺠﺘﻬﺪ ﺍﺯ ﺳﺆﺍﻝ ﭼﻨﺪ ﺧﻮﺩ ﻧﻮﺑﺖ ﺑﻪ . ﭼﻮﻥ ﺟﻮﺍﺏ ﻭ ﺳﺆﺍﻝ ﺍﺯ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﻣﺠﺘﻬﺪ ﮔﻔﺖ، ﻭ ﮐﺮﺩ ﺧﻄﺎﺏ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺑﻪ ﻧﻤﻮﺩ ﺣﺎﺻﻞ ﻓﺮﺍﻏﺖ ﻧﺪ ﮐﺎﺭﻯ ﻋﺎﻟﻢ ﻣﺘﺒﺤﺮ ﺷﺨﺺ ﺍﻳﻦ ﺑﺎ ّﺷﻤﺎ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺍﺷﺘﻪ . ﭘﺮﺳﻴﺪ ﻣﻌﻠﻢ ﺍﺯ ّﺑﻌﺪ ﻋﻠﻢ ﺍﻳﻦ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﻗﺮﺍ ﺩﺭ ﭼﺮﺍ ﻓﻀﻞ ﻭ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻣﺴﮑﻦ ء ﺍﻳﺪ ، ﮐﻤﺎﻝ ﺣﺎﺿﺮﻡ ﺷﻮﻳﺪ ﺳﺎﮐﻦ ﺷﻬﺮ ﺩﺭ ﺍﮔﺮ ﺩﺍﺭﻡ ﻣﺒﺬﻭﻝ ﺷﻤﺎ ﺣﻖ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﻋﺪﺕ ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻫﻰ . ﺷﻮﻧﺪ ﭘﺮﺍﮐﻨﺪﻩ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﮐﻪ ﻧﻤﻮﺩ ﺍﻣﺮ ّﺳﭙﺲ ﺁﻭﺭﺩ ﺑﻌﻤﻞ ﮐﺎﻣﻞ ﭘﺬﻳﺮﺍﺋﻰ ﺍﻭ ﺍﺯ ﻫﻔﺘﻪ ﻳﮏ ﺑﺮﺩﻩ ﺧﺎﻧﮥ ﺑﻪ ﺭﺍ ﻣﻌﻠﻢ ّﻭ . ﻫﺮ ﻣﻌﻠﻢ ﻣﺪﺕ ﺍﻳﻦ ّّﺩﺭ ﺩﺭ ﻭ ﺭﻓﺘﻪ ﻣﻨﺒﺮ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺳﻮﺭﮤ ﺗﻔﺴﻴﺮ ” ﺍﻧﺰﻟﻨﺎ ّﺍﻧﺎ “ ﻣﻰ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﻠ ﮐﻪ ﻃﻮﺭﻯ ﺑﻪ ّﺩﺍﺷﺖ ﻴﮥ ﮔﺮﺩﻳﺪﻧﺪ ﻣﺘﺤﻴﺮ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻃﺮﺯ ﻭ ﺑﻴﺎﻥ ﺑﻼﻏﺖ ﻭ ﻓﺼﺎﺣﺖ ﺍﺯ ّﻣﺴﺘﻤﻌﻴﻦ . ﻧﻔﺮ ﭼﻨﺪ ﺿﻤﻦ ﺩﺭ ﻭ ﺣﮑﻴﻢ ﺟﺎﻟﻴﻨﻮﺱ ﻣﻴﺮﺯﺍ ﻗﺒﻴﻞ ﺍﺯ ﺗﺮﺷﻴﺰ ﺍﻫﺎﻟﻰ ﺍﺯ ﺍﻟﻌ ﺯﻳﻦ ﻣﻴﺮﺯﺍ ﻭ ﺎﺑﺪﻳﻦ ﻣﻐﺎﻧﻰ ﺩﻭ ﻫﺮ ﮐﻪ ﮐﺮﺩ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻩ ﺑﻮﺩ ﻣﻌﻠﻢ ﺑﺎ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺮﺍﻯ ّﻧﺪ ﻣﻼﻗﺎﺕ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ) ﺍﺯ ﺑﻌﺪ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﻳﻦ ﺯﻳﻦ ﻣﻴﺮﺯﺍ ﻧﻤﻮﺩ ﺗﺰﻭﻳﺞ ﺭﺍ ﻣﻌﻠﻢ ﻫﻤﺸﻴﺮﮤ ّﭼﻨﺪﻯ .( ﺣﻀﺮﺕ ﻇﻬﻮﺭ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺩﺭ ﮐﻪ ﺭﺍ ﺟﻮﺍﺑﻰ ﻭ ﺳﺆﺍﻝ ّﻣﻌﻠﻢ ﺑﻬﺎءﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺑﻪ ﺑﻮﺩ ﺩﺍﺩﻩ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺩﺍﺩ ﺍﺣﻤﺪ ﻣﻴﺮﺯﺍ ﺣﺎﺟﻰ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺳﻴﻠﮥ . ﻣﺠﺘﻬﺪ ﺍﻳﻦ ﻭ ﻣﻨﺼﻒ ﮐﻪ ﻣﻰ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺭﺍ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﻭ ﺗﻮﻗﻴﺮ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺩﺍﺩ ﻣﺮﺍﺟﻌﺖ ﺍﺟﺎﺯﮤ ﻧﻤﻮﺩ . ﻣﻌﻠﻢ ّﭼﻮﻥ ﺷﺪﻧﺪ ﺟﻮﻳﺎ ﺍﻣﺮ ﻣﺒﺎﺩﻯ ﺍﺯ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺭﺍ ﺍﻭ ﺩﻭﺭ ﻃﺎﻟﺒﻴﻦ ﺑﺮﮔﺸﺖ، ﺣﺼﺎﺭ ﺑﻪ ﻣﻈﻔﺮ ّ . ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﮏ ﺟﻬﺎﻧﮕﻴﺮ ﺑﮏ ﺳﻮﺍﺭ ﺷﺎﻩ ﻭ ﺍﻭ ، ﮐﻪ ّ ﻭ ﺯﺍﺩﻩ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻟﻰ ّﺩﻭﻣﻰ ﺯﺍﺩﮤ ﻫﻤﺸﻴﺮﻩ ﺍﺑﻮﺍﻟﻘﺎﺳﻢ ﮐﺮﺑﻼﺋﻰ ﻣﻌﺎﻧﺪ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﺬﮐﺮ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﻣﻌﻠﻢ ﺣﻀﻮﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ّ . ﻫﻢ ﭼﻨﻴﻦ ّﻣﻼ ﻋﺒﺪﺍﻟﻐﻔﺎﺭ ﺑﻠﺒ ﻣﺤﻤﺪ ﺳﻴﺪ ﺁﻗﺎ ﻭ ّ ﻞ، ﻣﻌﻠﻢ ﺩﺍﻣﺎﺩ ّ ، ﻋﻠ ﺳﻴﺪ ﺁﻗﺎ ﻭ ّ ﺷﻔﻴﻊ ﺳﻴﺪ ﺁﻗﺎ ﻭ ﻰ ﺍﺑﻨﺎء ﻭ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺳﻠﻴﻤﺎ ﺳﻴﺪ ﺁﻗﺎ ّﻭ ﻥ ﺍ ﻭ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺳﺘﺎﺩ ﻭ ﻋﻠﻰ ﻣﻼ ّ ﻋﻠﻰ ﻭ ﺍﺻﻐﺮ ﻣﻼ ّ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﻋﻠﻰ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2