Bahai Community - Pahlavi

ــــﺦ ﺟﺎﻣﻌﻪ � بﻪ ﺗﺎر � ﻧگﺎ ی ﺑﻬﺎئئ اﯾﺮان ٤٢ ﺶ � از ﭘ �� دوﻟیت ﻫﻤﻮارە ﺎزﻫﺎی اﺳﺘﺨﺪام � ﻧ را از ﭼ �� اﻋﺘﻘﺎد بﻪ ﻬﺎر » ﺸﺖ � ﺖ و دﯾﻦ زر � ﺤ � ﺖ، ﻣﺴ � ﮐﺸﻮر: اﺳﻼم، ﯾﻬﻮد � دﯾﻦ رﺳ « � ﺷﻤﺮد � ﺎن ﺣئت ﻧ � بﻪ اﯾﻦ ﻣﻌئن ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﻬﺎﺋ � ﮐﻪ اﺳﺎﺳﺎ ﺗﻮ اﻧﻨﺪ ﺗﻘﺎﺿﺎی اﺳﺘﺨﺪام ﮐﻨﻨﺪ. اﻣﺎ ﻃﺮز اﺟﺮای ن اﯾﻦ ﻗﻮاﻧنی بﻪ ﻧﮕ گ � ﺴﺘ � ﺎدی � ﺗﺎ ﺣﺪ ز ﺮش اﻓﺮادی داﺷﺖ ﮐﻪ ﻣﺴ ﻢ � ﺌﻮل ﺗﺼﻤ ی ی ﺑﻮدﻧﺪ � ﮔ . ﮐﺴﺎین ﮐﻪ ﮔﺮا � ﻫﺎی ﺶ � ﺿﺪ ﺑﻬﺎئئ ﻧﺪاﺷتﻨﺪ، اﺟﺎزە � ﺎن ﺳﺘﻮن ﻣﺬﻫﺐ را ﺧﺎ � دادﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻬﺎﺋ � بﮕﺬارﻧﺪ. بﻪ ﻧﻈﺮ � ﮏ ﺑﻬﺎئئ � ﺑﻮد ﮐﻪ � ﺪﮐﻪ اﯾﻦ ﺗﻨﻬﺎ را � رﺳ ﺴﺖ � ﺗﻮا � ن ﺎری از آﻧﺎن ﭼﻨنی � ﺴ � ﮏ ﺷﻐﻞ دوﻟیت اﺳﺘﺨﺪام ﺷﻮد و � در ﮐﺮد ﻧﺪ. اﻣﺎ � دﯾﻦ ﺧﻮد را ﺑﻬﺎئئ ذﮐﺮ � ﺮ ﮐ � ا در ﻫﻤﻪ � بﺎ �� ﮐﺮد ﺗﻘ ت ی ﺣﺎﻻ ﺗﻘﺎﺿﺎﻧﺎﻣﻪ � اش از ﻫﻤﺎن اﺑﺘﺪا رد یﺳﺴﻪ ﺆ ﮐﻪ ﻣ ﺷﺪ ﻣﮕﺮ آن ﻮر �� ﻤﻪ ﻣ � ﻧ ﻤﻪ � ﻌین ﻧ �) دوﻟیت ( ﺑﻮد. در دﻫﻪ � ﺧﺼﻮ ی ١٣٤٠ ﻌین دوراین ﮐﻪ � � ﺖ داﺧ � ﺳﺎزﻣﺎن اﻣﻨ ﻣﻮﺳﻮم بﻪ � ﺳﺎوا ١ ت ل ﻫﻤﻪ � ﮐﻨ ی ﻣﻨﺼﺐ ﻫﺎی ﺎن ﻣﺸﺎﻏﻞ دوﻟیت � ش وع بﻪ ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﻣﺘﻘﺎﺿ � دوﻟیت را ﺑﺮ ﻋﻬﺪە ﮔﺮﻓﺖ و ﺖ � ﮐﺮد، ﻣﺤﺪود ﺪﺗﺮی اﻋﻤﺎل ﺷﺪ. اﯾﻦ ﺳﺎل � ﻫﺎی ﺷﺪ ن ﻫﺎ بﺎ ﻧﺨﺴﺘنی ﺳﺎل ﺪا ﻫﻢ �� ی ﻋبﺎس ﻫ � ﺮی اﻣ � ﻫﺎی ﻧﺨﺴﺖ وز زﻣﺎن ﺑﻮد ﮐﻪ » � بﻪ ﻧﻈﺮ « رﺳﺪ ﺧﻮد ﮐﻪ او را ﺑﻬﺎئئ � ﺎ � در ﻣﻮاﺟﻬﻪ بﺎ اﺗﻬﺎﻣﺎت دﺷﻤﻨﺎن ﺳ � ﺴتﻨﺪ � دا ٢ ،» � ﺧﻮد را ﻣﺠﺒﻮر ﺪ ﮐﻪ بﻪ � د ﮋە � ﻧﺤﻮ و در رﻓﺘﺎر ﺧﻮد بﺎ ﺎن ﺳﺨﺖ � ﺑﻬﺎﺋ ی اﻧﻪ ﻋﻤﻞﮐﻨﺪ. � ﮔ « ٣ ﺗﻨﻬﺎ دو ﻫﻔﺘﻪ � ﺑﺮ اﺳﺎس اﺳﻨﺎد ﺳﺎوا ١ . ﺎرە � در ﺪ بﻪ � ، ﻧگﺎە ﮐﻨ � ی ﺳﺎوا Gholam R. Afkhami, The Life and Times of the Shah , 381-403; Katouzian, The Persians 256. ٢ . در دوران ی ة � ﺮی او، ﺣﻈ � ﻧﺨﺴﺖ وز ﺎن ﺗﻬﺮانﮐﻪ از ﺳﺎل � اﻟﻘﺪس ﺑﻬﺎﺋ ۱۳۳۴ پﻠﻤﺐ ﺷﺪە ﺎن در بﺨﺶ � ﺴﺘﻪ ﻣﺎﻧﺪ؛ ﺟﻠﺴﺎت ﺑﻬﺎﺋ � ﺑﻮد، ﻫﻤﭽﻨﺎن ﻞ ﺷ � ﺗﻌﻄ � ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒﮐﺸﻮر ﻣﮑﺮرا ﺪ ﺎن در ادارە � و اﺳﺘﺨﺪام ﺑﻬﺎﺋ ﻘﺖ � ﺪ بﻪ ﺣﻘ � ﻫﺎی دوﻟیت بﻪ ﺷﺪت ﻣﺤﺪود ﺷﺪ. ﻧگﺎە ﮐﻨ ﭘﮋوە، ﺴﺖ � ﻧ � ﺎ � ﮏ ﻧﻬﻀﺖ ﺳ � ض ﺑﻬﺎئئ آﯾنی ، ص ۷۹ . ٣ . بﻪ ﻧﻘﻞ از Martin, The Persecution of the Baha’is of Iran , 26-28.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2