Dar Hazrat-e Raz-e Vatan
٤٠ ﺳﻮﮔﻮار اﯾﺮاﻧﯽ را درﺧﻮد دارد؛ و ﯾﺎ ﺑﻪ ﺗﻌﺒﯿﺮ ی دﯾﮕﺮ، ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ » اﺻﻞ روﺣﯽ ﯾﮏ ﻣﻠﺖ ٥٦ اﺳﺖ « . ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﺎ ﻫﻮﺷﻨﮓ ﮔﻠﺸﯿﺮی ﻫﻢ ﺻﺪا ﺷﺪ و ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺧﺎﺳﺘﮕﺎه ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮی ﻧﻘﺶ ﺳﺮو و ﺻﻮرت آن یه ﺧﻤﯿﺪ در ﻫﻨﺮﻫﺎی اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻧﻘﺶ ای ﻣﺎﯾﻪ ﺗﮑﺮار ﺷﻮﻧﺪه ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺧﺎﻃﺮه ی ﻗﻄﻊ دو ﺳﺮو ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﺑﺎزﻣﯽ ﺮدد. ﮔ در داﺳﺘﺎﻧﯽ از او یه)ﺑﺮ ﮔﻤﺸﺪه راﻋﯽ ﻣﯽ ( ﺧﻮاﻧﯿﻢ: ... و از آن وﻗﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ درﺧﺖ ﮐﺸﺘﻪ ﺑﻮدﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺪﯾﻦ وﻗﺖ ﻫﺰار و ﭼﻬﺎرﺻﺪ و ﭘﻨﺞ ﺳﺎل ﺑﻮد. ﻣﯽ ﺑﯿﻨﯽ؟ ﻫﺮ دو درﺧﺖ ﻫﻨﻮز ﺑﻮده اﺳﺖ. ﯾﮑﯽ ﺑﻪ ﮐﺎﺷﻤﺮ و ﯾﮑﯽ ﺑﻪ ﻓﺮﯾﻮﻣﺪ. ﻓﮑﺮش را ﺑﮑﻦ ﺑﺎ وﺟﻮد دو ﻗﺮن اﺳﺘﯿﻼی ﻋﺮب ﻫﻨﻮز ﭼﯿﺰی اداﻣﻪ داﺷﺘﻪ. آن ﻫﻢ ﺳﺮوﻫﺎﯾﯽ ﮐﺸﺘﻪ ی زردﺷﺖ. ﮔﺸﻦ ﺑﯿ ﺦ. ﺑﺴﯿﺎر ﺷﺎخ و ﺑﻪ ﻧﺴﺒﺖ اﯾﻦ ﺣﻮزه ی ﻓ ﺮﻫﻨﮕﯽ ﮔﯿﺮﯾﻢ ﮐﻪ ﺷﻌﻠﻪ ای در اﺟﺎﻗﯽ. آن وﻗﺖ... . ... ﺻﺒﺮ ﮐﻦ ﻋﯿﻦ ﻧﻘﻞ اﺑﻮاﻟﺤﺴﻦ ﻋﻠﯽ ﺑﻦ زﯾﺪ اﯾﻦ اﺳﺖ: ] ﭼﻮ ﺑﯿﻔﺘﺎد ﺳﺮو ﮐﺎﺷﻤﺮ[ در آن ﺣﺪود زﻣﯿﻦ ﺑﻠﺮزﯾﺪ و ﮐﺎرﯾﺰﻫﺎ و ﺑﻨﺎﻫﺎی ﺑﺴﯿﺎر ﺧﻠﻞ ﮐﺮد و ﻧﻤﺎز ﺷﺎم اﻧﻮاع و اﺻﻨﺎف ﻣﺮﻏﺎن ﺑﯿﺎﻣﺪﻧﺪ. ﭼﻨﺪان ﮐﻪ آ ﺳﻤﺎن ﭘﻮﺷﯿﺪه ﮔﺸﺖ و ﺑﻪ اﻧﻮاع اﺻﻮات ﺧﻮﯾ ﺶ ﻧﻮﺣﻪ و زاری ﻣﯽ ﮐﺮدﻧﺪ ﺑﺮ وﺟﻬﯽ ﮐﻪ ﻣﺮدﻣﺎن از آن ﺗﻌﺠﺐ ﮐﺮدﻧﺪ و ﮔﻮﺳﭙﻨﺪان ﮐﻪ در ﻇﻼل آن آرام ﮔﺮﻓﺘﻨﺪی ﻫﻤﭽﻨﺎن ﻧﺎﻟﻪ و زاری آﻏﺎز ﮐﺮدﻧﺪ . و ﻫﻤﺎن آن ی ﺟﺎ درﺑﺎره ﯾﮑﯽ ﺳﺮو دﯾﮕﺮ آورده اﺳﺖ : ﻣﯽ ... ﮔﻮﯾﻨﺪ ﯾﻨﺎﻟﺘﮕﯿﻦ ﺗﺎ ﺿﺮری ﺑﻪ وی و ﺣﺸﻢ وی ﻧﺮﺳﺪ ﻓﺮﻣﻮد ﺗﺎ درﺧﺖ را آﺗﺶ ﺑﺰﻧﻨﺪ. ﺑﻠﻪ درﺳﺖ ﺷﻨﯿﺪی. آﺗﺶ ﺑﺰﻧﻨﺪ. ﯾﻌﻨﯽ دو ﻋﻨﺼﺮ ﭘﺮﺳﺘﯿﺪﻧﯽ ﮐﯿﺶ زردﺷﺘﯽ را ﺑﻪ ﺟﺎن ﻫﻢ اﻧﺪاﺧﺘﻨﺪ و ﺧﻮد از ﻣﯿﺎﻧﻪ ﮔﺮﯾﺨﺘﻨﺪ ﺗﺎ ﺷﻮﻣﯽ ﻗﻄﻊ ﭼﻨﺎن ﺳﺮوی داﻣﻨﺸﺎن ﻧﮕﯿﺮد. ٥٦ ﺗﻌﺒﯿﺮی از ارﻧﺴﺖ رﻧﺎن، ﻫﻤﺎﻧﺠﺎ.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2