Dar Hazrat-e Raz-e Vatan
٤١ ... ]راﻋﯽ[ ... اﻧﮕﺸﺖ ﺑﺮ ﺑﺘﻪ ی ﺟﻘﻪ ی ﻗﺎﻟﯽ ﮔﺬاﺷﺘﻪ ﺑﻮد: از ﻫﻤﺎن وﻗﺖ اﺳﺖ ﺷﺎﯾﺪ اﯾﻦ ﮐﻪ ﺳﺮوﻫﺎی ﺧﻤﯿﺪه را ﺑﺮ ﻣﺘﻦ ﻗﺎﻟﯽ ﻫﺎﺷﺎن ﻧﻘﺶ ﮐﺮده اﻧﺪ. ﺑﺒﯿﻦ اﻧﮕﺎر روی ﺧﻮدش ﺧﻢ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ. ﯾﺎ ﺷﮑﺴﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ٥۷ ﺑﺎ ﻧﻈﺮ ﺑﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ای ﻣﯽ ﺗﻮان ﭘﺮﺳﯿﺪ آﯾﺎ ﺳﺮو در ادب و ﻫﻨﺮ اﯾﺮاﻧﯽ ﺗﻨﻬﺎ ﻧﻤﺎدی از زﯾﺒﺎﯾﯽ و آزادﮔﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ؟ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺗﻮرو ﺪﯾﻮﯾد یﻫﻨﺮ ﻫﻤﭽﻮن رواﯾﺘﯽ از درﺧﺖ ﺳﺮو را در ادﺑﯿﺎت اﯾﺮان ) ﮔﻠﺴﺘﺎن ( ﺑﻪ زﯾﺮ ﺳﺆال ﺑﺮد و اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺶ را ﻣﻄﺮ ح ﮐﺮد ﮐﻪ ﻦﯾا در یراز ﭼﻪ» درﺧﺖ ﻧﻬﻔﺘﻪ اﺳﺖ؟ « ٥۸ در ﺷﻌﺮ ﺣﺎﻓﻆ ﮐﻪ ﻫﻤﻮاره ﺑﺮ ﺑ ﻣﺎﯾﻪ -ﻦ ﻫﺎی اﯾﺮاﻧﯽ در ﻗﺎﻟﺐ اﺳﺘﻌﺎره ﯾﺎ ﻧﻤﺎد و ﺗﻠﻤﯿﺢ ﺗﺄ ﮐﯿﺪ دارد، آﻣﺪن و یاژه ﺳﺮو در ﺑﯿﺖ زﯾﺮ اﺗﻔﺎﻗﯽ و ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺻﻮرت اﺳﺘﻌﺎره ای از زﯾﺒﺎﯾﯽ ﻧﻤﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎﺷﺪ ﻫﻢ . ﻧﺸﯿﻨﯽ ﺳﺮو و ﺗﺎﺑﻮت )ﻣﺮگ( ﺳﻮای زﯾﺒﺎﯾﯽ ﺑﺮ ﻣﻌﻨﺎﯾﯽ دﯾﮕﺮ در ژرﻓﺎی ﺳﺨﻦ دﻻﻟﺖ دارد: ﺑﻪ روز واﻗﻌﻪ ﺗﺎﺑﻮت ﻣﺎ ز ﺳﺮو ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﻣﯽ روﯾﻢ ﺑﻪ داغ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺎﻻﯾﯽ اﯾﻦ ﻣﻌﻨﺎ در ﺑﻮف ﮐﻮر ﻧﯿﺰ ، در ﺑﻌﺪ ﻧﻤﺎدﯾﻦ ﻣﺘﻦ، ﺧﻮد را ﺗﮑﺮار ﮐﻨﺪ. ﻣﯽ ﺑﻮف ﮐﻮر ﻫﻢ، ا ﮔﺮﭼﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت رواﯾﺘﯽ ﻣﺪرن، اﻣﺎ آﮐﻨﺪه از ﺑﻦ ﻫﻤﯿﻦ ﻫﺎ ﻣﺎﯾﻪ ی ﺗﺎرﯾﺨﯽ و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ اﯾﺮاﻧﯽ اﺳﺖ: وﻟﯽ ﭼﻴﺰی ﮐﻪ ﻏﺮﻳﺐ ﭼﻴﺰی ، ﮐﻪ ﺑﺎورﻧﮑﺮدﻧﯽ اﺳﺖ، ﻧﻤﯽ داﻧﻢ ﭼﺮا ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺠﻠﺲ یﻪﻫﻤ ﻧﻘﺎﺷﯽ ﻫﺎی ﻣﻦ از اﺑﺘﺪا ﯾﮏ ﺟﻮر و ﯾﮏ ﺷﮑﻞ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﻫﻤﯿﺸﻪ ﯾﮏ ٥٧ ﻦﯾا در ﺑﺎره ﻧﮕﺎه ﮐﻨ ﺑﻪ ﺪﯿ یﺑﺮه ﮔﻤﺸﺪه ﯽراﻋ ی ﻦﯿ )ﺗﺪﻓ زﻧﺪﮔﺎن( ﻓﺼﻞ ﺳﻮم. 58 Henry David Thoreau, the American author, poet, philosopher and the theorist of “Civil Disobedience” (1817-1862).
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2