Dar Hazrat-e Raz-e Vatan

٤٧ ﮐﻮچ ﻏﺮﯾﺐ را ﺑ ﻪ ﯾﺎد آر از ﻏﺮﺑﺘﯽ ﺑﻪ ﻏﺮﺑﺖ دﯾﮕﺮ ٦۷ اﯾﻦ ﮐﻮچ از ﮐﺠﺎ ﺑﻪ ﮐﺠﺎ اﺗﻔﺎق اﻓﺘﺎده اﺳﺖ ؟ راوی ﺷﻌﺮ از ﮐﺠ ﺎ راﻧﺪه ﺷﺪه اﺳﺖ؟ اﯾﻦ ﻫﺎ ﻏﺮﺑﺘﮕﺎه ، اﯾﻦ ﻣﻨﺰل ﻫﮔﺎه ﺎی ﻏﺮﺑﺖ در ﮐﺠﺎ ﻫﺎ واﻗﻊ ﺷﺪ اﻧﺪ؟ ه او، اﯾﻦ ﺻﺪای ﺟﻤﻌﯽ در ﺷﻌﺮ، ا ﮐﻨﻮن در ﮐﺠﺎی زﻣﺎن و ﻣﮑﺎن اﯾﺴﺘﺎد ه اﺳﺖ؛ ﺑﺎ ﭼﻪ زﺑﺎﻧﯽ ﺳﻮﮔﻮار اﺳﺖ؟ ﺘﺎ اﮔﺮ ﺣ ﺷﻌﺮ را ﻫﻤﭽﻮن رواﯾﺘﯽ از ﻏﺮﺑﺖ در وﻃﻦ ﺑﺨﻮاﻧﯿﻢ، ﻏﺮﺑﺖ در ﺧﺎﻧﻪ ی ﺧﻮد، آن ﭘﺮﺳﺶ ﻫﻤﭽﻨﺎن ﺑﺮ ﺳﺮﺟﺎی ﺧﻮد ﺑﺎﻗﯽ اﺳﺖ؛ اﯾﻨﮑﻪ، در ﻧﺒﻮد ﭼﯿﺰی ﮐﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﺒﻮده اﺳﺖ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺗﻮا ﻣﯽ ن ﺑﻪ ﺳﻮگ ﻧﺸﺴﺖ؟ ﻏﺮﺑﺖ ﻫﻤﯿﺸﻪ دور اﻓﺘﺎدﮔﯽ از ﺟﺎﯾﯽ اﺳﺖ و ﺑﻪ ﻣﻔﻬﻮم exile ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺗﺠﺮﺑﻪ ای زﯾﺴﺘﯽ، ﻫ ﻤﯿﺸ ﻪ ﺑﺎ اﺷﻌﺎری ﺑﺮ وﻃﻦ ﻫﻤﺮاه اﺳﺖ ؛ ﻫﻤﻮاره ﯾﮏ وﻃﻦ - زﺑﺎن اﺳﺖ و ﯾﺎ ﺑﻪ ﺗﻌﺒﯿﺮی زﯾﺒﺎ » ﻏﺮﺑﺖ وﻃﻦ ﺑﯿﺪار آدم اﺳﺖ. « ٦۸ . ﻣﻔﻬﻮم ﻏﺮﺑﺖ ﺗﻨﻬﺎ آﻧﮕﺎه ﻣﻌﻨﺎدار د ﮐﻪ در ﺷﻮ ﻣﯽ ﺗﻘﺎﺑﻞ ﺑﺎ ﻣﻔﻬﻮم وﻃﻦ ﻗﺮار ﮔﯿ ﺮد. اﯾﻦ ﺗﺠﺮﺑﻪ زﯾﺴﺘﯽ در ﻫﯿﭻ ﻟﺤﻈﻪ ای از ﯾﺎد دﯾﺎر ﻣ ﺄ ﻟﻮف ) ﺣﺘﺎ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺧﯿﺎﻟﯽ( ﺧﺎﻟﯽ و ﻓﺎرغ ﻧ ﯿﺴﺖ. ﺣﺪﯾﺚ آن ﺣﺪﯾﺚ » ﺑﺎ ﺗﻮاﯾﻢ و ﺑﺎ ﺗﻮ ﻧﻪ اﯾﻢ « ٦۹ اﺳﺖ. ﺻﺪای « ﻣﺎ» ﺟﻤﻌﯽ در اﯾﻦ ﺷﻌﺮ اﻣﺎ در ﮐﺠﺎ اﯾﺴﺘﺎده وﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: ﺟﺦ اﻣﺮوز از ﻣﺎدر ﻧﺰاده ام ﻧﻪ ﻋﻤﺮ ﺟﻬﺎن ﺑﺮ ﻣﻦ ﮔﺬﺷﺘﻪ اﺳﺖ ﻧﺰدﯾﮏ ﺗﺮﯾﻦ ﺧﺎﻃﺮه ام ﺧﺎﻃﺮه ی ﻗﺮن ﻫﺎﺳﺖ... 67 ﺷﻌﺮ ﮐﺎﻣﻞ ﻣﺘﻦ ﺑﻪ ﺷﺎﻣﻠﻮ ﭘﯿﻮﺳﺖ آورده اﺳﺖ ﺷﺪه . 68 ﻧﺎﺻﺮ از ار ﺮﯿ ﺗﻌﺒ ﻦﯾا ﮐﺎﺧﺴﺎز ام ﮔﺮﻓﺘﻪ : POST.HTML - BLOG / 2011/08 .BLOGSPOT.CA/ HTTP://NASSERKAKHSAZ 69 اﯾﻨﺖ اﯾﻢ ﻧﻪ ﺗﻮ ﺑﺎ و ﺗﻮاﯾﻢ ﺑﺎ»: ﺳﻌﺪی ﺑﺎﻟﻌﺠﺐ ﭼﻮن و ﺗﻮ ﺑﺎ اﯾﻢ ﺣﻠﻘﻪ در ﺣﻠﻘﻪ ﺑﺮدرﯾﻢ ﺧﻮر در « اﺳﺖ ﺗﻮﺟﻪ ﮐﻪ وﺿﻌﯿﺖ ﻫﺎی ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺣﺮف ﺑﺎ ﻏﯿﺎب و ﺣﻀﻮر اﺿﺎﻓﻪ دو اﯾﻦ در «اﻣﺎ» ﻧﻪ و «و» آﻣﺪه ﺷﻌﺮی ﮔﺰاره . اﻧﺪ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2