Dar Hazrat-e Raz-e Vatan

٥٠ ﺑﻪ ﺑﯿﺎﻧﯽ دﻗﯿﻖ ﺗﺮ، ﻣﺎ در اﯾﻦ ﺷﻌﺮ اداﻣ ﮔﻮﻧﻪ یﻪ ای ﻣﺎﺧﻮﻟﯿﺎی روﺷﻨﻔﮑﺮی را ﻣﯽ ﺑﯿﻨﯿﻢ ﺑﻪ ﮐﻪ ﺻﻮرت ﮔﻔﺘﻤﺎﻧﯽ ﻏﺎﻟﺐ از ﻣﺪت ﻫﺎ ﭘﯿﺶ از ﺳﺮودن اﯾﻦ ﺷﻌﺮ ﺑﺮ ﻓﻀﺎی ادﺑﯿﺎت ﻣﻌﺎﺻﺮ اﯾﺮان ﻣﺴﺘﻮﻟﯽ ﺷﺪه ﺑﻮد. رﯾﺸﻪ ﻫﺎی اﯾﻦ ﻋﺎرﺿ ﻪ را اﻟﺒﺘﻪ ﺗﻮا ﻣﯽ ن، ﭼﻨﺎن ﮐﻪ ﮔﻔﺘﻪ اﻧﺪ ، در ﺑﺤﺮان ﻫﻮﯾﺘﯽ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﮐﺮد ﮐﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﯾﺮاﻧﯽ در ﻣﺮﺣﻠﻪ ای از آﺳﺘﺎﻧﮕﯽ ) liminiality ( ﮐ ﮐﺸﺎ ، در ﺶ ﻣﯿﺎن ﺳﻨﺖ ﺑﺎ ﻣﺪرن ، ﺑﺪان ﻣﺒﺘﻼ ﺷﺪه ﺑﻮد. اﯾﻦ اﻣﺎ ﻫﻤﻪ ﻣﺎﺟﺮا ﻧﯿﺴﺖ و ﻫﻤﻪ اﺑﻌﺎد ﻋﺎرﺿﻪ را ﺗﻮﺿﯿﺢ ﻧ ﻤﯽ دﻫﺪ. ﻣﺎ در ﻫﯿﭻ ﮐﺠﺎ و ﺑﻪ وﯾﮋه در ﺟﻬﺎن ﭘ ﯿﺮاﻣﻮﻧﯽ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ای ﯾﮑﺪﺳﺖ ﻣﺪرن ﺑﺮﻧ ﻤﯽ ﺧﻮرﯾﻢ و ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﺟﺎﻣﻌﻪ ای ﻤﯽ ﺑﺮﻧ ﺧﻮرﯾﻢ ﮐﻪ ﻣﺮ یﻠﻪﺣ ﮔﺬار ﺑﻪ ﻣﺪرن را ﺑﺪون ﺑﺤﺮان ﺳﭙﺮی ﮐﺮده ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺤﺮان در ﻣﺮﺣﻠﻪ آﺳﺘﺎﻧﮕﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﯾﺮاﻧﯽ ﮔﺮﯾﺰ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ ﺑﻮد، اﻣﺎ اﯾﻦ ﺑﺤﺮان ﺧﻮد ﻧﺸﺎن از زﻧﺪه ﺑﻮدن ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﯽ داد. ﺟﺎﻣﻌﻪ ی ﻣﺮده، ﻫﻤﭽﻮن ﻫﺮ ارﮔ ﺎﻧﯿﺴﻢ یﻣﺮده ،ی دﯾﮕﺮ دﭼﺎر ﺑﺤﺮان ﭻ د. ﻫﯿ ﺷﻮ ﻤﯽﻧ ﺗﻮﺟﯿﻬﯽ ﻋﻘﻼﯾﯽ ﺑﺮای ﺷﺪت و ﺣﺪت اﯾﻦ ازﺧﻮدﺑﯿﮕﺎﻧﮕﯽ ﺳﻠﺒﯽ داﻣﻨﮕﯿﺮ ادﺑﯿﺎت ﻣﻌﺎﺻﺮ اﯾﺮان ﻫﺎ ﺳﺎل در ی ﭘﯿﺶ از اﻧﻘﻼب اﻣﺮوزه در دﺳﺖ ﻧﺪارﯾﻢ. در ﺟﻬﺶ اﯾﻦ ازﺧﻮدﺑﯿﮕﺎﻧﮕﯽ ﺳﻠﺒﯽ ﺑﻪ ﻣﺎﺧﻮﻟﯿﺎﯾﯽ ﺟﻤﻌﯽ درﯾﺎﻓﺖ ﺧﺎص ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎن و ﺷﺎﻋﺮاﻧﯽ اﯾﺮاﻧﯽ از ﻣﺪرﻧﯿﺴﻢ » ﻫﺎ ﺳﺎزﻣﺎﯾﻪ « اروﭘﺎﯾﯽ ﻧﯿﺰ ﻧ ﻘ ﺶ داﺷﺖ. رﯾﺸﻪ ﻧﻔﯽ و ﻧﺎدﯾﺪه ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺣﺲ ﻣﻠﯽ را، ﺳﺘﺎﯾﺶ ﺑﯽ وﻃﻨﯽ را، ﯾﺎ ﺑﻪ ﺳﺨﻨﯽ ﻋﺎم ﺗﺮ ، اﯾﻦ ﺑﯿﺎن ﺷﺮﻣﮕﯿﻦ از ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻠﯽ را ﺗﻮا ﻣﯽ ، ن در رﻓﺘﺎر ﺑﺎ ﺑﻌﻀﯽ از اﯾﻦ ﻫﺎ ﺳﺎزﻣﺎﯾﻪ و در ﮐﺎرﺑﺴﺖ آن ﻫﺎ در ﻣﺘﻦ ادب ﻣﻌﺎﺻﺮ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﮐﺮد. ﻣﺪرﻧﯿﺴﻢ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺟﺮ ﯾﺎﻧﯽ ادﺑﯽ و ﻫﻨﺮی از ﻧﯿﻤﻪ ی دوم ﻗﺮن ﺑﯿﺴﺘﻢ در اروﭘﺎ و آﻣﺮﯾﮑﺎ ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓﺖ و ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﻣﯽ داﻧﯿﻢ از راه ﺗﺮﺟﻤﻪ ی آﺛﺎر ادﺑﯽ ﺑﻪ ﻓﻀﺎی ادﺑﯽ اﯾﺮان راه ﯾﺎﻓﺖ ﺑﺪون آﻧﮑﻪ در اﯾﻦ روﻧﺪ زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎی ﻧﻈﺮی اﯾﻦ ﺟﺮﯾﺎن آﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ و ﺷﺎﯾﺪ درﯾﺎﻓﺖ و دروﻧﯽ )ﺧﻮدی( ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ. ﺷﺎﻋﺮ و ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه ی اﯾﺮاﻧﯽ ﻣﯽ ﮐﻮﺷﯿﺪ، و در اﯾﻦ ﮐﻮﺷﺶ دﺳﺘﺎوردﻫﺎی ﻣﻬﻢ و دوران ﺳﺎزی ﻧﯿﺰ داﺷﺖ، ﮐﻪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﯾﮑﺒﺎره از ﮔﺬﺷﺘﻪ، از ﮐﻬﻨﻪ )ﺳﻨﺖ( ﺑﮕﺴﻠﺪ . اﯾﻦ ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﭘﯿﺮوی از ﯾﮑﯽ از آن ﺳﺎزواره ﻫﺎی ادب ﻣﺪرن، ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ ﺗﺮﯾﻦ آن ﻫﺎ، ﺻﻮرت ﻣﯽ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﺷﺎﻋﺮ آﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ، ﻋﺰرا ﭘﺎوﻧﺪ، زﻣﺎﻧﯽ آن را ﺑﻪ ﮐﻮﺗﺎه ﺮﯾﻦ ﺗ ﺳﺨﻦ ﭼﻨﯿﻦ ﺻﻮرت ﺑﻨﺪی ﮐﺮده » : ﺑﻮد ﺳﺨﻦ ﻧﻮ آر!. .. « ۷٦ رد ﻧﻮ ﺣﺮﮐﺖ آور و ﭘﯿﺸﺘﺎز ادب ﻣﻌﺎﺻﺮ اﯾﺮان ، ﺑﺎزﻧﻤﺎﯾﯽ ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻠﯽ ﯾﺎ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﯿﻬﻨﯽ ﻧﺨﺴﺖ ﺑﺎ ﺑﻼﻏﯿﺎت اﯾﺪﺋﻮﻟﻮژﯾﮏ رژﯾﻢ ﺣﺎ ﮐﻢ ﯾﮑﯽ داﻧﺴﺘﻪ ﺷﺪ و آﻧﮕﺎه ﭘﺮداﺧﺘﻦ ﺑﺪان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻀﻤﻮﻧﯽ ﻏﯿﺮ ﻣﺘﺮﻗﯽ، ﮐﻬﻨﻪ، ﯾﮑﺴﺮه ﺑﻪ ﺟﺮﯾﺎن ﻫﺎی ادﺑﯽ ارﺗﺠﺎﻋﯽ )ﻣﺘﺼﻠﺒﺎن در ﻗﺎﻟﺐ ﻫﺎی ﻏﺰل و ﻗﺼﯿﺪه و ﻣﺪاﺣﺎن » 76 Ezra Pound: ‘Make it new’ (‘Canto LIII’)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2