Dar Hazrat-e Raz-e Vatan

٥٣ در اﻧﺪﯾﺸ ﺑﻨﯿﺎن یﻪ ﮔﺬاران ﻣﺎرﮐﺴﯿﺴﻢ در اﯾﺮان ﻣﯿﺎن دو ﻣﻔﻬﻮم ﻣﯿﻬﻦ» دوﺳﺘﯽ ﺑﻪ ،« ﺷﻮﻧﯿﺴﻢ » و« ﻣﻌﻨﺎی ﺧﺎک ﭘﺮﺳﺘﯽ ، ﺧﻂ ﻓﺎرغ دﻗﯿﻘﯽ ﺗﺮﺳﯿﻢ ﺷﺪه ﺑﻮد ، p ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﻣﺜﻼ از زﺑﺎن ﺗﻘﯽ آ ﻣﯽ راﻧﯽ : ﺧﻮاﻧﯿﻢ ﻣﯿﻬﻦ ناﺗﻮ ﻤﯽ را ﻧ ﺷﻮوﯾﻨﯿﺴﻢ ﭘﺮﺳﺘﯽ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﮐﺮد. ﻣﯿﻬﻦ ﭘﺮﺳﺘﯽ ﻣﺎدی ﺑﺎ ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻌﻠﻮم و در ﻣﻮارد وﯾﮋه ... ﻋﺒﺎرت از اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺮدﻣﯽ ﮐﻪ از زﻣﯿﻦ و آب و آﻓﺘﺎب و ﻣﻌﺪن ﯾﮏ ﺳﺮزﻣﯿﻦ ﺿﺮورﯾﺎت زﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮد را ﺗ ﺄ ﻣﯽ ﻣﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪ و در آن ﺟﺎی دارﻧﺪ، ﺑﺪان ﺳﺮزﻣﯿﻦ ﻋﻼﻗﻪ ی ﻣﺎدی دارﻧﺪ. ۷۹ ﻫﺮﭼﻪ از زﻣﺎن اﯾﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺟﻠ ﻮﺗﺮ ﻣﯽ آﯾﯿﻢ، ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﮐﺎرﺑﺴﺖ ﺗﺪرﯾﺠﯽ ﺑﻪ « ﺧﻠﻖ» یواژه « ﻫﺎ ﺧﻠﻖ» ؛« ﻣﺮدم » ﺟﺎی ﺑﻪ ﺟﺎی ﻣﯿﻬﻦ ، ﻣﻠﺖ دوﺳﺘﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ ﻧﺎﺳﯿﻮﻧﺎﻟ » ﯿ ﺴﻢ ﺑﻮرژواﯾﯽ و« » ﺷﻮﯾﻨﺴﻢ ﻓﺎرس « ﺗﻌﺮﯾﻒ و ﻧﮑﻮﻫﯿﺪه ﻣﯽ ﺷﺪ. در ﺑﺮﺧﻮردی اﯾﺪﺋﻮﻟﻮژﯾﮏ، در ﺗﺨﻠﯿﻂ اﻣﺮی زﺑﺎﻧﯽ ﺑﺎ واﻗﻌﯿﺖ ﻃﺒﯿﻌﯽ ، وﻃﻨﯽ ا ﮔﺮ ﺑﻮد ﻫﻤﺎن وﻃﻦ ﺟﻬﺎ ﻧﯽ ﮐﺎرﮔﺮی و ﻣﺼﺪاق آن ﮐﺸﻮر ﺷﻮراﻫﺎ در ﺷﻤﺎل اﯾﺮان ﺑﻮد ﺗﺎ آﻧﺠﺎ ﮐﻪ اﻧﺪﮐﯽ ﺑﻌﺪ ﺗﺮ از ﻧﻮﺷﺘﻪ آ ی راﻧﯽ، در ﺧﺎﻃﺮات ﺧﻠﯿﻞ ﻣﻠﮑﯽ در ﺗﻌﺮﯾﻒ ا ﻧﺘﺮﻧﺎﺳﯿﻮﻧﺎﻟﯿﺴﻢ ﺑﻪ رواﯾﺖ اﯾﺮاﻧﯿﺶ ﻧﯿﻢ ﮐﻪ ﺧﻮا ﻣﯽ اﻧﺘﺮ» ﻧﺎﺳﯿﻮﻧﺎﻟ ﻫﺎ آن ﺴﺖﯿ ﻫﺎﯾﯽ ﺑﻮدﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺪون ﻗﯿﺪ و ﺷﺮط و ﺑﺪون ﺗﺰﻟﺰل و ﺑﺪون ﭼﻮن و ﭼﺮا ﻓﺮﻣ ﺎﻧﺒﺮدار ﺧﻂ ﻣﺸﯽ اﻋﻼم ﺑﻮدﻧﺪ ﺷﺪه آن ... ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻣﯿﺖ اﯾﺮان اﺑﺮاز ﻋﻼﻗﻪ ﮐﺮد ﻣﯽ ﻧﺪ اﻧﺘﺮﻧﺎﺳﯿﻮﻧﺎﻟﯿﺴﺖ ﺧﻮﺑﯽ ﻧﺒﻮدﻧﺪ، اﻣﺎ آن ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ آذرﺑﺎﯾﺠﺎن اﯾﺮان را در ﮔﺮو اﻣﺘﯿﺎز ﻧﻔﺖ ﺷﻤﺎل ﻗﺮار دادﻧﺪ اﻧﺘﺮﻧﺎﺳﯿﻮﻧﺎﻟﯿﺴﺖ ﺧﻮﺑﯽ ﺑﻮدﻧﺪ. « ۸۰ ا ﮐﻨﻮن ﻣﯽ داﻧﯿﻢ و در ﻫﻤﺎن زﻣﺎن ﻫﺎ ﻫﻢ درک اﯾﻦ ﻣ ﻮﺿﻮع ﭼﻨﺪان ﻣﺸﮑﻞ ﻧﺒﻮد ﮐﻪ آن وﻃﻦ آرﻣﺎﻧﯽ دﺳﺖ ﮐﻢ آن ﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ در ﮐﺸﻮر ﺷﻮراﻫﺎ ﻣﺘﺤﻘﻖ ﺷﺪ، از ﻫﻤﺎن آﻏﺎز ﭼﯿﺰ ﺟﺰ ﻫﻤﺎن روﺳﯿﻪ » ٧٩ اراﻧ ﯽﺗﻘ ﯽ، ﺗﮑﺎﻣﻞ و ﺗﻐ ﯿﯿﺮ زﺑﺎن ﻓﺎرﺳ ﯽ، ﻧﺴﺨﻪ ا ﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ . ۸۰ ﯽ، ﻣﻠﮑ ﯿﻞﺧﻠ ﺧﺎﻃﺮات ، ص ۳۱۰

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2